Davids rapport

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jan 13 11:01:18 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kees, wat een doorzichtige omdraaiing. Jullie reageren als de VVD. Kamp
en later Frank de Grave deden dat gisteren ook: omdraaien. Kronkelend en
babbelend hubn straatje proberen schoon tge houden. Wat niet lukte. VVD
en D66 zitten in hetzelfde schuitje: Balkenendede vriendjes in
2002/2004. Oorlogsgoedpraters en wegkijkers.
Wees jij nu eens een vent, met je partijgenoten, en geef toe dat D66 in
Balkenende 2 die oorlog gewoonweg heeft gesteund. Door daar te zitten en
geen reet te zeggen of te zoen. Die gladpratende Leider van jullie was
in die jaren in geen velden of wegen te bekennen, was te hard bezig zijn
bestuurlijke carrière voor te bereiden.
Als er iemand principieel was, dan was ik dat. Vanaf de inval heb ik
dezelfde stelling betrokken: dit is een illegale oorlog, we bedrijven
een oorlogsmisdaad, als partij moeten we de inval en de bezetting
principieel veroordelen. Maar nee, D66 wilde regeren, niet reageren,
Thom moest minister worden, LJB moest ook nog even aan de bak, en dat is
belangrijker dan zo'n oorlogje.
En ja, er is gisteren een giga doorbraak gekomen. Eindelijk is algemeen
erkend, officieel vastgesteld, dat de oorlog niet deugde, illegaal was,
erdoor is gejast. Dat er gelogen is. Dat er juridische argumenten onder
een reeds ingenomen richting zijn gesprokkeld. Dat onze democratie geen
flikker voorstelt, omdat een groepje ambtenaren olv een Minister van
BuZA wel eens even een land een oorlog ik kan manipuleren.
Weet je nog waarom D66 is opgericht? Om de regenten een lesje te leren.
Om juist dit soort dingen te bestrijden. D66 heeft het allemaal laten
gebeuren. En de mensen die aan de bel trokken werden weggewerkt en
belachelijk gemaakt.
Op de hoofdpunten is de openheid er gekomen, de rest is nawerk. Davids
heeft zich op geen enkele manier onder druk laten zetten, heeft niet aan
zijn baantje gedacht, hoeft ook niet als je 71 bent, en heeft niet
gelekt. Dát is een voorbeeld voor D66. Leer daar maar van Kees.
En ja, er zijn nog vragen. Daar mogen de politieke egootjes die we
gisteren hebben zien aanzwellen zich de komende weken mee bezig houden.
Ik, voor mezelf, weet dat ik om de goede redenen de collaboratie-partij
D66 heb verlaten. Er zit geen greintje overtuiging of principe in die
partij, alleen een beetje meewaaien met de winden. Zoals het nu
makkelijk meewaaien is met de post Davids-wind, en Pechtold doet dat
weer fantastisch. Zonder enige zelfrelativering of zelfkritiek. Dat kon
Lousewies tenminste wel.