Davids rapport

Hein Wvm heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jan 13 00:53:01 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als u allen, onschudlige D66 -ers, mijn bemerkingen in het AD van heden hebt
gelezen, dan zult u constateren dat voor de eerste keer in de
wereldgeschiedenis, Muiz en Meet het eens zijn: de inval is een
internationaalrechtelijk vergrijp geweest.
Een misdaad dus.
En misdadigers dienen zich te verantwoorden voor het gerecht, dat weten we
allen, soms uit bittere ervaring.
Balkenende c.s. is in mijn ogen een verdachte en dient vervolgd te worden.
En van hetzelfde laken en pak is dat gespuis om hem heen dat deze misdaad
heeft medegepleegd, ofwel vergoelijkt. Dat laatste geldt voor de onschuldige
ogende D66-ers. Zij hebben actief aan Balkenende 2 meegedaan, als
kabinetsleden, als mogelijkmakers zelfs van dat kabinet.
Mind you, dat kabinet kwam tot stand in mei 2003, 2.5 maanden na de inval,
dus middenin de oorlog. Is er één D66 bewindsman/vrouw toen geweest die
geroepen heeft: dit kan niet, dit mag niet, dit is onaavaardbaar.
Nee, D66 babbelde zich gladjes het kabinet in en keek de andere kant uit wb
Irak. En inderdaad, wapenlobbyist Bakker deed er gewoon aan mee en speelt nu
de onschuld.
Na de "paascrisis", een jaar later als ik me wel herinner, heeft D66 opnieuw
een kabinet Balkenende in het zadel geholpen, althans gelaten,  een kabinet
dus dat persisteerde in de politieke steun aan een onrechtnatige (dus
misdadige) oorlog.
Niet verwonderlijk, want in het rapport Davids kunnen we lezen hoe Hans van
Mierlo de mandaatsvrije bombardementen op Irak reeds in de jaren negentig
verdedigde.

Dat iemand in 2004 uit de partij stapte om principiële redenen, vanwege deze
misdadige Irak-oorlog, mag achteraf gezien hopelijk als terecht worden
beschouwd. Dat punt moet vandaag worden bevestigd.

Het is een weerzinwekkend schouwspel om iemand de morele kampioen rond Irak
te zien spelen, Pechtold, in de wetenschap dat dezelfde man in dat ganse
kabinet Balkende 2, vooral als opvolger van Thom de Graaf (benoemd, mind
you, niet verkozen) geen hoorbaar woord van protest heeft laten horen tegen
de misdaden die ook namens zijn partij werden vergoelijkt en
gerechtrvaardigd (op valse gronden, zoals vandaag bleek).
Dat maakt D66 tot mededader, net als de VVD en de LPF.
Moreel gezien is de PvdA geloofwaardiger geweest, tot het moment dat bij de
laatste formatie ook zij bezweken voor de regeringsmacht en het begraven van
hun Irak-onderzoekseis.
Lieve slappe meewaaiende D66-ers, vandaag heeft ons burgerinitiatief zijn
gelijk gekregen, en ik ook.

Ik ben blij geen lid meer te zijn van deze morele slappe puddingpartij. Het
is tijd ook in uw gelederen eens goed te kijken hoe u in de Irak-oorlog
heeft geopereerd. Want openheid, transparantie en eerlijkheid van anderen
eisen, op hoge toon, in de openbaarheid, verpllicht ook in eigen huis
datgene te praktiseren dat men predikt.
Een mooie nacht nog.