Davids rapport

Tue Jan 12 11:45:59 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bedankt Antid.

Relevant lijkt me vooral conclusie 18 op pagina 426:

De Veiligheidsraadresoluties over Irak uit de jaren negentig gaven
geen mandaat
voor het Amerikaans-Britse militair ingrijpen in 2003.

Zo'n ingrijpen lijkt me dan een oorlogsmisdaad; het beginnen van een
aanvalsoorlog
zonder geldige reden of mandaat.

Nu kennen we in Nederland voor oorlogsmisdaden het
universaliteitsbeginsel:
voor vervolging en strafbaarheid is het niet relevant  welke
nationaliteit dader of
slachtoffer had en op het grondgebied van welke staat het delict
gepleegd werd.

Op grond hiervan kunnen we derhalve overgaan tot het vervolgen van de
heren
Bush en Blair, en wellicht ook van Balkenende.

Erik vdMb

(Ik had hier nog een scherp stukje liggen over wapenlobbyist Bert
Bakker, die
achteraf deze misdadige inval ook heeft proberen goed te praten, maar
dat laat ik
even op de plank.)