Climategate: Koud weertje wijst op opwarming

Sun Jan 10 12:30:50 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Raimond De Tempe <raimond.detempe at GMAIL.COM>,
> Ofwel, losse warme zomers of losse koude winters zeggen op zich niets.

  Precies. Zo is het.

> Statistiek betreft pas behoorlijk grote aantallen. Maar, uit welke collectie
> trek je je steekproef?

  Klimaatgelovigen gebruiken die cijfers en die methode die hen het beste
  uitkomt. Feit is dat de temperatuur al zo'n tien jaar niet meer stijgt
  (afgezien van de ruis daarin). Sommigen menen dat het de komende jaren
  aanzienlijk kouder wordt, daarbij afgaande op de activiteit van de Zon.

  Overigens zijn dit soort zaken onderstellingen. De ijstijden zouden be-
  paald worden door het schommelen van de Aardas (niet door CO_2). Feit is
  dat het zonnestelsel zo nu en dan door gas- en stofwolken trekt, dat de
  Zonneactiviteit schommelt en daarmee het oppervlak van het refelecterende
  wolkendek. Waterdamp is letterlijk een 'broeikasgas': in een echte broei-
  kas houdt de waterdamp de warmte vast en niet de CO_2. Zoiets zou ook
  gelden voor de atmosfeer zelf. Lijkt me zeer plausibel.

  Marc Fluks, Amsterdam