Wat betekent '1984' ?

Tue Jan 5 12:24:25 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Antid Oto <aorta at HOME.NL>,
> Ik ga uit van de objectieve werkelijkheid.

  Dit zegt niets - het gaat niet om *verschijnselen* maar om (het zien
  van) *betekenissen*. Twee mensen kunnen hetzelfde *verschijnsel* zien
  maar er een verschillende *betekenis* aan toekennen. Met abstracte
  zaken in plaats van verschijnselen wordt het alleen nog maar nog
  lastiger...

  Neem een (abstracte) zegswijze als,
     Geen rook zonder vuur
  Materialistisch bezien gaat het om,
     Er van uitgaan dat er iets aan de hand is
  Hermetisch bezien gaat het ondermeer om een,
     Vuurtoren
  en dit is het symbool voor de Vrijmetselarij. Wie wat beter kijkt, ziet
  er zelfs verschillende Hermetische betekenissen in die allen over het-
  zelfde gaan: het rookgordijn van de Vrijmetselarij. Oftewel,
     Niet mogen zien wat er aan de hand is
  Dit is precies het *tegenovergestelde* van de materiele betekenis.

> Esoterisch hermetisme is leuk voor de ontspanning, maar voor serieuze
> analyse ongeschikt.

  Het is in het geheel niet leuk. Integendeel: het wordt gebruikt om
  mensen kapot te trappen. Analyse van Vrijmetselaarsbouwstukken is nodig
  teneinde de wereld te begrijpen in plaats van door Hermetische beteke-
  nissen misleid te worden.

> Ja, een communist kan geen vrijmetselaar zijn. Trotski had een punt.

  Waar verzet je je dan zo tegen ? Ik snap er geen bal van. Jij bent
  tegen iets omdat je grote held Trotski er tegen is maar vervolgens zeg
  je dat anderen er niet eens naar mogen kijken omdat het er niet toe zou
  doen.