Treinheld in de kou

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Tue Jan 5 09:45:51 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Van mij mag het de Hollandse ziekte genoemd worden ;).

Elk nieuw initiatief collectief de kop indrukken, omdat (zoals
gebruikelijk bij nieuwe dingen) dit een risico op mislukken meebrengt, én
door de collectieve afgunst op de weinige creatieve geesten onder ons.

Het onderwijs is daar ook op ingericht, elke maand een nieuw pak regels
van de Haagse administrateurs.
Scholen met 'professionele bestuurders' die miljoenen reserves kweken,
maar wel onbevoegde leraren voor de klas hebben.
Hun primaire proces is immers de 'organisatie' (lees hún stoel)
beschermen, en niet zoals voorheen zo goed mogelijk les geven aan hun
leerlingen.

Die leerlingen krijgen een vervolgopleiding en ronden het het af met een
doctoraal en komen dan tot de conclusie dat ze nog te weinig weten (wat
wil je met al die ijdeltuiten die hun bijzondere leerstoel kopen) en
krijgen dan van hun soortgenoten die al op het pluche zitten een
'afrondende MBA' aangeboden. Kost wat, maar je hebt je alfabet weer
uitgebreid met drie letters.

Groet / Cees

PS. Hetzelfde proces vindt momenteel plaats in de luchtvaart, sommige
gemeenten, veilig verkeer, etc. Elk risico uitbannen, en door een kordate
handeling (60 scanners installeren, brandgangen onbruikbaar maken voor
jongeren, kastjes in auto om doorlopend laatste minuten vast te leggen) de
indruk wekken goed bezig te zijn, zónder de werkelijke problemen aan te
pakken. Wat zeg ik, zónder die werkelijke problemen ook maar te benoemen,
want daarná moet je er wat aan doen!

PPS. Een analogie is een vergelijking met een Nederland dat langzaam
zinkt, en het lichtste deel (meestal het kaf) dat boven komt drijven.