Wat betekent '1984' ?

Mon Jan 4 11:08:13 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Men kan Hermetische betekenissen inderdaad gewoon in de wereld zien
- het gaat niet om een fantasie-voorstelling of omdat men dingen zou
zien die er domweg niet zijn. Daarom was dat citaat uit Twin Peaks
dat ik gaf wel zo aardig. Want daar staat het ook.

Probleem is dat mensen de dingen louter een materiele betekenis
toekennen en daardoor de werkelijke betekenis (en deze is dus Herme-
tisch van aard) niet zien. Als de twee betekenissen ook nog elkaars
tegendelen zijn, dan kan het denken de werkelijkheid niet meer
volgen. Dan zien mensen niet meer waarin ze verzeild zijn geraakt,
geraken door dat tegenstrijdige in de war (dan zien ze juist dingen
die eigenlijk niet bedoeld worden) en/of worden opgelicht.

Dit is precies wat de hoofdpersoon in '1984' in het begin van het
boek bij anderen ziet gebeuren: omdat hij degene is die de geschie-
denis herschrijft, kan hij zich soms nog herinneren dat vroeger de
geschiedenis anders was. Op het eind van het boek kan hij na jaren
martelingen en hersenspoelingen de werkelijkheid zelf ook niet meer
zien.

In het begin van het boek zit de hoofdpersoon in de bioscoop en hij
merkt dat mensen raar op een film reageren (ze lachen als er jacht
op mensen wordt gemaakt). Ik had zoiets laatselijk ook toen ik in
de bios zat: ik zat in een stampvolle zaal en de mensen om me heen
hadden getuige hun reactie op het vertoonde overduidelijk niet door
dat de film over *hen* ging. Ik moest meteen aan Orwell denken...