VS bedreigen KLM-blogger na bom-Nigeriaan

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Mon Jan 4 10:53:23 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Oom agent? Klinkt erg ouderwets ;)
Maar ja, waren wél Amerikaanse agenten.
Die maken ruzie met negers en worden dan op de borrel gevraagd door _hun_
president.
Zie ik Van Rompuy nog niet doen, die borrel bedoel ik ;)

Groet / Cees

http://www.security.nl/artikel/31958/1/VS_bedreigen_KLM-blogger_na_bom-Nigeriaan.html
VS bedreigen KLM-blogger na bom-Nigeriaan
Donderdag,10:35 doorRedactieReacties: 12
Twee bloggers zijn door de Amerikaanse overheid bedreigd omdat ze de
nieuwe richtlijnen voor het fouilleren van passagiers publiceerden. De
richtlijn werd op 27 december, twee dagen na de mislukte bomaanslag, naar
verschillende luchthavens en luchtvaartmaatschappijen verstuurd. Het niet
gerubriceerde document werd door verschillende bloggers online geplaatst
en was ook op de websites van sommige luchtvaartmaatschappijen te vinden.
Volgens de Amerikaanse Transportation Security Administration (TSA),
belast met de beveiliging van Amerikaanse vliegvelden, gaat het wel om
vertrouwelijke informatie die niet voor het publiek bestemd is. De TSA wil
dan ook weten van wie de bloggers de documentatie ontvingen.

Bedreiging
Eén van de bloggers is Steven Frischling, die voor het KLM blog schrijft.
Twee bewapende agenten verschenen voor zijn deur en dreigden met een
huiszoeking als hij de naam van zijn bron niet gaf. Ook bedreigden ze hem
dat hij bij de KLM ontslagen zou worden en dat ze hem als
beveiligingsrisico zouden registreren, waardoor het voor hem lastig is om
op reis te gaan en zijn werk te doen.

"Ze maakten duidelijk dat er enorme gevolgen zouden zijn als ik niet zou
meewerken", aldus Frischling, die samen met zijn drie kinderen thuis was
toen de agenten verschenen. "Het is niet moeilijk om iemand te intimideren
die een 3-jarig kind vasthoudt. Mijn vrouw werkt 's avonds. Als ik naar de
gevangenis ga, dan zijn mijn kinderen alleen." Na overleg met zijn
advocaat liet hij de agenten weten dat hij de informatie van iemand met
een Gmail account had ontvangen. De e-mail had de blogger al verwijderd.
Toch namen de agenten zijn laptop in beslag en doorzochten zijn iPhone en
Blackberry.