Beveiliging in Nederland gedegradeerd

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Mon Jan 4 08:38:29 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarom wil je in de beveiligingsbranche zitten? Om een goed product te
leveren of om (een klein beetje?) winst te maken?
Kip of het ei?

Dus inderdaad de hele branch veroordelen!
Ze doen mee aan doorgeschoten marktwerking (die dus kennelijk geen
marktwerking meer is, maar een vraag monopolie).

Groet / Cees

PS. Overigens is dit niet van de laatste tijd. Kan me herinneren dat de
bewakers de grootste dieven waren op tentoonstellingen in de RAI ;).

http://www.beveiligingnieuws.nl/beveiliging/10678/Beveiliging_in_Nederland_gedegradeerd.html

02-01-2010 - Bewakingsbedrijven moeten zo laag in de prijs gaan zitten om
kans te maken op een beveiligingsopdracht, dat ze nauwelijks nog
veiligheid kunnen bieden.

Meerdere bewakingsbedrijven bevestigen dit beeld volgens De Telegraaf.
Niet alleen op Schiphol staat de beveiliging ter discussie, de gehele
beveiliging branche zou kraken in zijn voegen en de kwaliteit te zwaar
onder druk omdat opdrachtgevers voor een dubbeltje op de eerste rang
willen zitten.

René Westerman, directeur van Limburg Beveiliging zegt in de krant: "Het
beeld dat ontstaat, is dat mijn concurrent G4S heeft gefaald op Schiphol.
Maar G4S is niet veel te verwijten. Er zijn bewakingsbedrijven die
anderhalf uur dienstverlening aanbieden voor 25 euro. De tarieven zijn zo
laag, dat het bedrijf gewoon geen andere keuze heeft dan de beveiliging op
die manier te doen. Als je G4S veroordeelt, moet je de hele branche
veroordelen. Beveiligingsbedrijven kunnen gewoon geen kwaliteit bieden in
deze situatie. Sterker nog, ik zie steeds meer overheidsaanbestedingen met
voorwaarden dat het contract maximaal drie jaar mag duren en het maximaal
tweemaal verlengd mag worden. Daarna is het over. Waarom zou je dan nog je
best doen?"