Welke partijen in volgende regering

Mon Feb 22 14:24:14 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eens, Martijn,

Lubbers zou zeggen:
als het niet gaat zoals het "moest"
- meerderheidscoalitie, fractiedwang via regeerakkoord;
  zo moet het dus eigenlijk niet, om de democratie levend te houden -
dan moet het maar zoals het kan.

Het zou al heel wat zijn als fracties niet meer gebonden worden
aan een morgen al achterhaald regeerakkoord,
en een meer- / minderheids- / of zakenkabinet,
zoals jij dat ook beoogt, en zoals het elders toegaat,
(wisselende) meerderheden moet verwerven in de volksvertegenwoordiging.

Dat lukt uiteraard alleen als ze doen wat jij zegt in je vorige e-mail:
als hervormingskabinet acceptabele oplossingen vinden met brede steun,
voor alle belangrijke zaken die babyboomers, Bos e.a. voor zich uitschoven
(lees: op de rekening van werkenden en jongere generaties bijschrijven).

Omdat ons landje echte democratie niet gewend is,
zou een eerste zakenkabinet of kabinet zonder fractiedwang van regeerakkoord
een kabinetsleider en vakminiters moeten hebben met breed draagvlak en
vertrouwen, dus uit alle partijen.
Dan kunnen pretpartijen nog steeds duiken voor harde keuzen,
maar laten ze daarmee ook vakministers uit eigen kring vallen.

Het moge duidelijk zijn wat wel steeds hardop wordt besproken:
politieke partijleiders in de kamer en niet in de regering;
een andere voorwaarde is voor een kans van slagen.

Fritz van Rikxoort