Welke partijen in volgende regering

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon Feb 22 11:32:08 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Mij lijkt een bezuiniginskabinet met als thema toekomstvast maken
> begroting
> en sociaal-fiscaal stelsel van D66-CU-CDA-VVD het waarschijnlijkst, al dan
> niet met extra gedoogsteun van PVV e.a.

De afgelopen jaren hebben wat mij betreft aangetoond dat Balkenende 2 de
rit had moeten uitzitten, ook de VVD was uiteindelijk Verdonk spuugzat en
zag de hervormingsagenda in rook opgaan. Toch is dit kabinet zo slecht
bevallen dat ik me niet kan voorstellen dat D66 zich weer in de val laat
lokken. De machtsverhoudingen zijn nu weliswaar anders, maar ik zie er
toch weinig heil in.

Mijn ideale oplossing zou een extra-parlementair hervormingskabinet zijn,
met als opdracht om alle belangrijke zaken die door de babyboomers voor
zich uit zijn geschoven eindelijk structureel op te lossen. Dingen als
pensioenen, aow, hypotheekrenteaftrek, staatsschuld, hervorming van de
arbeidsmarkt, immigratie en ethnische spanningen. Al het andere kan
wachten.

Het doel moet hierbij in de eerste plaats zijn om acceptabele oplossingen
te vinden met brede steun, niet om ideale of ideologisch zuivere
oplossingen te zoeken met een nipte meerderheid. Liever een tweederde
meerderheid voor een acceptabele oplossing, dan de eigen voorkeur met een
gewone meerderheid. Maar ook liever een echte oplossing met een gewone
meerderheid dan een schijnoplossing met een tweederde meerderheid.

Dat betekent ook dat eventuele D66 ministers in zo'n kabinet niet moeten
proberen kroonjuwelen binnen te slepen. Dat is allemaal erg wenselijk,
maar niet urgent en dus ook niet geschikt als taak voor een kabinet in
zo'n ongebruikelijke en moeilijke situatie. Nu even niet.

De reden dat ik pleit voor een extraparlementair kabinet is dat ik denk
dat een gewoon meerderheidskabinet er niet in zit en een
minderheidskabinet niet daadkrachtg kan optreden.

Het liefst zou ik iemand als Wijers of misschien Rinnooy Kan aan het hoofd
van dit kabinet zien. De vakministers zouden het beste deskundige en
oncontroversiele technocraten kunnen zijn. Om het niet tot een puur
zakenkabinet te laten verworden en om voldoende gezag te verwerven zou het
goed zijn als alle Ministers van Staat werden benoemd tot minister zonder
portefeuille. Met z'n achten kunnen die een stevige stempel drukken op het
kabinetsbeleid.

Erg waarschijnlijk lijkt het me helaas niet, het meest waarschijnlijke
lijkt me een CDA-VVD minderheidskabinet dat met wisselende meerderheden
probeert een beetje op de winkel te passen.