Klimaatgekte: Cramer houdt klimaatprobleem overeind

Tue Feb 16 10:52:15 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Elsevier
Datum:  15 februari 2010
Auteur: Robin van der Kloor

'Ondanks slordigheden blijft klimaatprobleem overeind'

Ondanks de schandalen rond klimaatwetenschappers en alle fouten
uit het IPCC-rapport weet milieuminister Jacqueline Cramer van
geen wijken. Wat de PvdA'er betreft blijft de kern overeind: Er
is een groot klimaatprobleem en dat komt door de mens. Cramer
verdedigde maandagavond het klimaatalarmisme in tv-programma De
Wereld Draait Door.

Blunders

Systematisch sprak zij over slordigheden in plaats van fouten of
blunders van het VN-klimaatpanel in haar gesprek met presentator
Matthijs van Nieuwkerk. Het moedwillig achterhouden van klimaatdata
en de missers in het IPCC-rapport doen wat haar betreft niets af
aan de kern van het probleem: de mens maakt het klimaat kapot.

Middeleeuwen

Zelfs een BBC-interview met de omstreden professor Phil Jones
verandert niets aan dat beeld. Jones, de spil in Climategate, gaf
aan dat de aarde sinds 1995 niet opwarmt en dat er in de Middel-
eeuwen ook al een fikse periode van opwarming was.

Cramer heeft dat interview naar eigen zeggen ook bestudeerd en
haalt er helemaal geen aspecten uit waaruit blijkt dat het wel
meevalt met de klimaatproblemen, zo gaf zij aan in De Wereld
Draait Door. Ook wuift zij de kritiek op IPCC-chef Rajendra
Pachauri weg: 'Ik ben al veertig jaar wetenschapper. Klimatologie
is niet mijn specialiteit, maar het is een zeer ingewikkeld vak.
Ik ken Pachauri persoonlijk en hij is een goede wetenschapper.'

--------
(c) 2010 Reed Business bv.