Wiskunde is besmettelijk in Poperinge

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Sat Feb 13 11:31:08 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat een 15-jarige jongen al niet kan ;)

Groet / Cees

Hoogbegaafde leerling van vijftien stoomt klasgenoten klaar
Hele klas geselecteerd voor Wiskunde Olympiade
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMA12022010_001
POPERINGE - Het vierde jaar Industriële Wetenschappen van het VTI
Poperinge is wellicht de slimste klas van het land. Alle acht leerlingen
gaan door naar de volgende ronde van de Vlaamse Wiskunde Olympiade – een
unicum. Wiskundewonder Stijn Cambie die vorig jaar de Junior Olympiade
won, heeft zijn klasgenoten in de kerstvakantie klaargestoomd voor de
wedstrijd.
Stijn Cambie uit Poperinge is een bolleboos. De jongen won vorig jaar al
de Junior Wiskunde Olympiade en hij staat als 15-jarige ook regelmatig
zelf voor de klas. ‘Stijn is hoogbegaafd en ik probeer hem te blijven
prikkelen,’ zegt zijn wiskundelerares Delphine Naessens (27) die al vijf
jaar lesgeeft aan het VTI Poperinge. ‘Daarom laat ik hem af en toe zelf
lesgeven. De school koopt ook extra schoolboeken aan voor hem. Want de
leerstof van het vierde jaar is veel te gemakkelijk voor hem.’

Quiz als voorbereiding

In de kerstvakantie startte Stijn met een wiskundecompetitie om zijn
klasgenoten klaar te stomen voor de Wiskunde Olympiade, waarvan de
eerste ronde op 13 januari plaatsvond. ‘En iedereen mag door naar de
tweede ronde in maart,’ zegt Stijn trots. ‘Wij hebben zes uur wiskunde
per week, dus dat is op zich al een goede voorbereiding. Vorig jaar
heeft ook de hele klas deelgenomen en mochten we met zijn drieën naar de
tweede ronde. Na een kansberekening wist ik dat het mogelijk zou zijn om
dit jaar met zijn achten door te gaan. In de kerstvakantie heb ik daarom
een quiz opgesteld als voorbereiding. En dat heeft geloond.’

De ouders van Stijn zijn landbouwers, maar ze ontdekten al vroeg dat hun
oudste zoon Stijn het liefste met zijn neus in de boeken zit. ‘Op zijn
vierde kon Stijn al de tafels tot twintig,’ zegt zijn mama Ann Tyvaert.
‘En ik herinner me ook dat hij me als kleuter voor hij ging slapen eens
vroeg hoeveel 600 maal 600 is. Dan kijk je toch even op als ouder. Waar
hij het vandaan heeft? Mijn man Luc en ik zeggen altijd dat Stijn de som
is van ons beiden, maar dan in de overtreffende trap.’

Kick van vraagstukken

Voor Stijn Cambie is de tweede ronde van de wiskundeolympiade zijn
volgende uitdaging. ‘Ik hoop natuurlijk dat heel onze klas naar de
finale kan gaan,’zegt Stijn. ‘Ik heb al een quiz klaar voor de
krokusvakantie zodat iedereen zich goed kan voorbereiden. Maar het zal
geen gemakkelijke opdracht worden. Voor mijzelf leg ik de lat nog hoger:
ik wil ook dit jaar met de trofee naar huis.’

De jongen wil alles op alles zetten om dat doel te bereiken. ‘Ik hou
gewoon erg veel van wiskunde. Moeilijke vraagstukken oplossen geeft me
een kick,’ zegt Stijn. ‘Het mooiste aan wiskunde vind ik dat alles exact
klopt. Dat is toch de bedoeling, want tijdens de eerste ronde heb ik
jammer genoeg in één vraag een foutje gemaakt. Wiskunde is plezierig.
Veel plezieriger dan voetballen bijvoorbeeld, al doe ik dat ook wel af
en toe om me uit te leven.’

En is de slimme jongen ook de favoriet van zijn leraars? ‘Voor mij is
het natuurlijk heel bijzonder om zo’n talent in de klas te hebben,’ zegt
zijn wiskundelerares Delphine Naessens. ‘Maar eerlijk gezegd is heel die
klas speciaal voor mij. Er bestaat nul komma nul concurrentie onder de
leerlingen en ze zijn allemaal erg leergierig. Dat de hele klas
geselecteerd werd voor de Wiskunde Olympiade, is voor mij een unieke
ervaring. Voor een wiskundelerares is dat het mooiste compliment dat er
bestaat.’