De Hoop Scheffer: van alles mis aan ’Davids’

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Sat Feb 13 10:21:19 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Andere tijd, andere plaats, dus andere winden ;)

Groet / Cees

De Hoop Scheffer: van alles mis aan ’Davids’
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF20100213_009

Het rapport van de commissie-Davids over de oorlog in Irak kan rekenen
op harde kritiek van toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Jaap de
Hoop Scheffer.
Eind januari liet hij al weten het niet eens te zijn met de conclusie
dat Nederland achter de Verenigde Staten aanliep toen Nederland in 2003
besloot de inval politiek te steunen, maar in een interview in de
Volkskrant zaterdag gaat hij uitgebreid in op het rapport.
De Hoop Scheffer vindt dat het kabinet de Kamer niet onvolledig heeft
geïnformeerd. "Davids is inconsistent. Je kunt niet enerzijds beweren
dat Nederland geen eigen informatiepositie had en anderzijds het kabinet
verwijten dat je met de informatie van die diensten te weinig rekening
hebt gehouden. Commissie-Davids, leg me dat eens uit."
Verder vindt hij de opmerkingen van Davids over twee topambtenaren op
Buitenlandse Zaken "niet fair, niet terecht en staatsrechtelijk
onjuist". Ambtenaren die zich niet kunnen verdedigen, worden
aangevallen, aldus de oud-bewindsman. "Dat stoort me. Iedere letter
verliet het departement onder mijn verantwoordelijkheid."