'Kamer 101' is astrologie (3)

Mon Feb 1 11:27:08 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Antid Oto <aorta at home.nl> forwarde,
> Numerology is any of many systems, traditions or beliefs in a mystical
> or esoteric relationship between numbers and physical objects or
> living things.

  Opnieuw: hier heb ik het niet over. Ik zeg dat het *geen nummer* is
  maar iets anders (dus ook niet iets dat achter een nummer schuilgaat).
  Deze '101' is niet de 101 in 101=100+1. Het is een kaart die *niets*
  met getallen uitstaande heeft. Het is een plaatje. Net zoals de '6'
  voor een Zonsverduistering kan staan. 161 ipv 101 had net zo goed
  gekund.

  Jij komt steeds met getallen aanzetten en poogt mijn these daarmee te
  bestrijden - maar ik heb het juist *niet* over getallen. 'Kamer 101'
  van Orwell heeft niets te maken met een kamer naast Kamer 100 (want
  dan geldt 101=100+1). Jij komt steeds met dergelijke dingen aanzetten
  - niet ik.

  Verder: wat betreft filosofen en alchimisten: ik had het exacter (en
  beter) moeten zeggen: alle alchimisten zijn filosoof en veel filosofen
  zijn alchimist (Sophia is de Godin van de Kruisridders trouwens, volgens
  sommigen de ontbrekende schakel tussen De Gnosis en de Vrijmetselsrij).
  Lieden als Plato, Aristoteles en Socrates kennen wij als filosofen maar
  het waren alchimisten. Of dit voor mensen als Democritus en Epicurus
  (die waren veel belangrijker) ook geldt weet ik eerlijk gezegd niet.
  Popper was zeker geen alchimist - Popper liep immers niet achter Geel
  aan.
  Wat te denken van de 'Philosophers Stone' (Steen der Wijzen) en de
  link via Brimstone (Geel Zwavel - hier komt Mercurius = Geel vandaan)
  naar de Vrijmetselarij (Geel, God: Mercurius) ? Hier hebben we het toch
  over ?