Uit de Rob Riemen reeks: Koekje van eigen deeg (BB)

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Mon Dec 13 21:26:39 CET 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Arnhemse Koerier <http://www.deweekkrant.nl/arnhemse_koerier>

   - 13 dec 2010
   - print dit artikel<http://www.deweekkrant.nl/artikel/2010/december/13/print.php>

Door: Berry Keijser
ARNHEM - De PVV heeft alle kenmerken van een fascistische beweging. En
uiteindelijk leidt dat altijd tot geweld en despotisme, want de kans dat
Wilders ooit iets kan oplossen is nul-komma-nul. Dit stelt cultuurfilosoof
Rob Riemen in zijn nieuwste boek ‘De eeuwige terugkeer van het fascisme’.
[image: Rob Riemen (1962) is cultuurfilosoof, essayist en
oprichter-directeur van het Nexus
Instituut.]<http://www.deweekkrant.nl/media/item?mediaid=1410713>
Rob Riemen (1962) is cultuurfilosoof,
essayist en oprichter-directeur van het
Nexus Instituut.
foto: pr

*Populisten*
"Populisten zoals Wilders zijn meester in het bespelen van rancunes, het
onderbuikgevoel, de angsten en onzekerheden van een bepaalde groep mensen.
Populisten benoemen graag problemen, maar dragen zelden oplossingen aan. Wel
komen ze altijd met een zondebok. In dit geval de moslims. En met zijn
gescheld op moslims maakt Wilders van onze samenleving een kruitvat”, stelt
cultuurfilosoof Rob Riemen.
*Media*
Ook de media krijgen ervan langs. "De media durven de PVV niet weg te
zetten", voorspelt cultuurfilosoof Riemen. "Ze zijn liever ‘de buikspreekpop
van het volk’ dan stelling te nemen." Onlangs kwam het tv-programma Zembla
met een reportage uit het dorp Spijk, waar veel PVV-stemmers wonen. "We
voelen ons hier in Spijk in de steek gelaten door de lokale politiek", was
een veel gehoorde opmerking. "We vestigen nu onze hoop op Wilders."
*IJdele hoop*
Volgens Riemen, die tevens directeur is van het gezaghebbende Nexus
Instituut in Tilburg, is dat ijdele hoop: "Wilders bedrijft de politiek van
de grote leegte." Kitiek op de ‘gewone’ politiek heeft hij ook: "Politieke
partijen hebben allang geen visie meer. Onze democratie verkeert in een
crisis."
Rob Riemen is 21 december gastspreker in Filosofisch Café Arnhem op locatie
Dudok. Aanvang: 19.30 uur. De entree is vrij.
Essay: ‘De eeuwige terugkeer van het fascisme’. Uitgeverij Atlas. Prijs:
9,95 euro.

"

De onderbuik krijgt heel wat te verduren ... :)

Henk Elegeert

Op 12 december 2010 22:59 schreef Henk Elegeert <h.elegeert at gmail.com> het
volgende: