Ik wil niet zeuren, hoor, maar ...

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Thu Aug 26 17:14:10 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik wil niet zeuren, hoor, maar waar bemoeit Lubbers zich mee?
Lubbers wil time-out in formatie
http://nos.nl/artikel/180813-lubbers-wil-timeout-in-formatie.html

Brief Lubbers:
http://images.volkskrant.com/volkskra/upload/ftp/bijlagen/lubbers-brief2.pdf

"
ud-informateur Ruud Lubbers pleit voor een time-out in de
formatieonderhandelingen. Hij schrijft dat in een
brief<http://images.volkskrant.com/volkskra/upload/ftp/bijlagen/lubbers-brief2.pdf>die
de Volkskrant bekendmaakte. De brief is gericht aan
CDA-fractievoorzitter Verhagen en waarnemend partijvoorzitter Bleker.

Een onderbreking van de formatieonderhandelingen "biedt de mogelijkheid een
tussenbalans op te maken", schrijft Lubbers. Hijzelf is geen voorstander van
de combinatie VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV.

"Wat mijzelf betreft behoud ik mijn positie van "neen, tenzij", schrijft
hij. Als uit zo'n tussenbalans zou blijken dat de formatie toch de goede
kant opgaat "kan ik alsnog publiekelijk steun verlenen".

Partijvoorzitter Bleker heeft het voorstel van Lubbers inmiddels afgewezen.
Op de CDA-site<http://www.cda.nl/Actueel/Nieuws/Nieuwsbericht/2010/8/34/Bleker_wijst_voorstel_Lubbers_af.aspx>zegt
hij: "Als partijvoorzitter heb ik het volste vertrouwen in de
onderhandelaars en de fractie. Zij zijn nu aan zet, niet anderen binnen onze
partij. Als partij zullen wij een eventueel eindresultaat beoordelen, zowel
door het partijbestuur als uiteindelijk door het partijcongres. Ik wijs het
voorstel van Lubbers dan ook af."
Zorgen

Lubbers stelt in zijn brief dat er nog een andere coalitie mogelijk is,
namelijk van VVD, CDA, D66 en GroenLinks. "Dat is tezamen weliswaar slechts
72 zetels, maar niet minder stabiel dan wat nu beoogd wordt", aldus Lubbers.
Hij verwacht dat zo'n kabinet wordt gedoogd door Christenunie, SGP en Partij
voor de Dieren.

Hij schreef in een eerdere
brief<http://images.volkskrant.com/volkskra/upload/ftp/bijlagen/lubbers-brief1.pdf>aan
Verhagen en Bleker dat hij zich in toenemende mate zorgen is gaan
maken.
Lubbers vindt het zijn plicht om er voor te zorgen dat er geen geweld wordt
gedaan aan de vrijheid van godsdienst en dat het verbod op discriminatie
naar letter en geest wordt nageleefd.
"

Dit hele proces deugd niet. Dat moet veel openlijker, veel meer in de
openbaarheid, en met meer invloed van de TK ... en dus niet enkel om het CDA
(gezicht) te redden.

Henk Elegeert