Toekomst technologie: ... technologische revolutie die leidt tot ofwel een totalitaire wereldorde, wanneer een kleine groep die revolutie aanstuurt, ofwel een werelddemocratie ...

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Wed Aug 11 23:00:56 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Toekomst technologie<http://robbert-jan-dikken.weblog.tudelft.nl/2010/08/11/toekomst-technologie>
2010-08-11 09:00:07 , by R. Dikken [image:
Email]<http://robbert-jan-dikken.weblog.tudelft.nl/?disp=msgform&recipient_id=34653&post_id=14184&redirect_to=http%3A%2F%2Frobbert-jan-dikken.weblog.tudelft.nl%2F2010%2F08%2F11%2Ftoekomst-technologie%3Fblog%3D107037%26title%3Dtoekomst-technologie%26disp%3Dsingle%26more%3D1%26c%3D1%26tb%3D1%26pb%3D1>
 ,

Ik ben een boek aan het lezen dat zeer interessant is en actueel wordt, The
omega point van Mark Mozden. De verhaallijn is kort gezegd een
technologische revolutie die leidt tot ofwel een totalitaire wereldorde,
wanneer een kleine groep die revolutie aanstuurt, ofwel een
werelddemocratie, wanneer iedereen op gelijke wijze betrokken wordt. Die
technologische revolutie houdt in dat het bewustzijn van de mens verbonden
wordt met het internet, waardoor een nieuwe vorm van bewustzijn ontstaat. In
hoeverre dit een realistisch toekomstbeeld is weet ik niet, maar toevallig
kwam ik wel wat nieuwsberichten tegen die een dergelijk beeld impliceren.
Bijvoorbeeld een applicatie die het mogelijk gaat maken om met gedachten een
mobieltje te gebruiken. Het is nu al mogelijk om met een bepaalde headset,
die de hersengolven, meet door de contactenlijst te bladeren. Ook was er een
bericht van de topman van Google die waarschuwde voor de implicaties van
massale dataopslag van internetgebruik. En dan was er nog een bericht van de
man die een paar decennia terug het bestaan van een apparaat als de iPad
voorspelde en die stelde dat mensen in de toekomst wellicht met een
brilmontuur internet op kunnen, waarbij de brillenglazen de monitor zijn en
het montuur een “toetsenbord” direct gestuurd door de hersenen.

Het wordt wel interessant om te kijken wat van dit beeld gaat kloppen. Of
eigenlijk hoe ver dergelijke ontwikkelingen kunnen doorgaan. Als je terug in
de tijd kijkt lijkt de technologische vooruitgang heel logisch, maar vooruit
kijken blijft lastig. Nanotechnologie zal zeker een grote rol gaan spelen in
de toekomst. Misschien dat ik daarom graag verder ga in de nanotechnologie:
om iets van invloed uit te kunnen oefenen op de loop van de toekomst. Of in
ieder geval de illusie te hebben.

"

.... vreemd is wel dat ie (nu al) op wereldschaal denkt, en slechts in 2
uitkomsten de mogelijkheid ziet.

Henk Elegeert