Lubbers: er is niemand bedonderd

Henk Elegeert h.elegeert at GMAIL.COM
Wed Aug 4 19:56:18 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Lubbers: er is niemand
bedonderd<http://www.nrc.nl/binnenland/verkiezingen2010/article2594987.ece/Lubbers_er_is_niemand_bedonderd>
"Gepubliceerd:
4 augustus 2010 15:20 | Gewijzigd: 4 augustus 2010 18:26 Door een onzer
redacteuren
Den Haag, 4 aug. Ruud Lubbers vindt dat er tijdens zijn periode als
informateur „niemand bedonderd" is en dat de partijen in een eerder stadium
tegen de gedoogvariant hadden kunnen protesteren.

   - Discussie - Heeft Ruud Lubbers zijn rol als informateur goed
vervuld?<http://weblogs.nrc.nl/expertdiscussies/heeft-ruud-lubbers-zijn-rol-als-informateur-goed-vervuld/>
   - Nieuws - Zware kritiek PvdA, D66, GL op Lubbers en
CDA<http://www.nrc.nl/binnenland/verkiezingen2010/article2594808.ece/Zware_kritiek_PvdA%2C_D66%2C_GL_op_Lubbers_en_CDA>
   - Nieuws - Lubbers draagt Opstelten voor als informateur
   minderheidskabinet<http://www.nrc.nl/binnenland/verkiezingen2010/article2594259.ece/Lubbers_draagt_Opstelten_voor_als_informateur_minderheidskabinet>

 Dat zei hij vandaag in het debat naar aanleiding van zijn eindverslag.
Gisteren adviseerde hij de koningin een minderheidscoalitie van CDA en VVD,
met gedoogsteun van de PVV, te laten onderzoeken. Eerder vanmiddag kreeg hij
zware kritiek van met name PvdA, D66 en GroenLinks over zijn eindverslag en
het proces dat daaraan vooraf ging. In het debat hoefde Lubbers slechts
inlichtingen te verschaffen.

*Koningin ontvangt Opstelten
*
Koningin Beatrix ontvangt vandaag VVD-voorzitter Ivo Opstelten voor overleg
op Paleis Noordeinde. Aangenomen wordt dat de koningin hem tot informateur
benoemt. Het wordt in dat geval in deze formatie de zesde keer dat ze er een
aanstelt. (ANP)

PvdA-fractievoorzitter Job Cohen vindt dat Lubbers „tijdens het spel de
spelregels veranderd" heeft. Lubbers zei daarop dat hij hem en anderen op
het „risico" gewezen heeft dat een minderheidsvariant in het eindverslag zou
kunnen komen. Dat „wist iedereen" gedurende het proces, aldus Lubbers. „De
Kamer had samen kunnen komen om te zeggen: hier gebeurt iets dat niet kan."

Maar aan de overige partijen, zo vindt D66-fractieleider Alexander Pechtold,
„past niet het verwijt" dat zij „aan de bel hadden moeten trekken". Pechtold
zei dat hij „wel degelijk" tijdig bezwaar heeft gemaakt tegen de
minderheidsvariant. „Dat had u de kans geboden om collega's van PvdA en
GroenLinks terug te roepen en te vragen: zijn er ook andere varianten?,"
aldus de D66-fractieleider tegen Lubbers.

Lubbers zei dat hij begonnen is „te kijken welke meerderheidscoalities er
mogelijk zijn", maar dat de opdracht van de koningin om op zoek te gaan naar
een coalitie die „vruchtbaar" samen kan werken met de Kamer het zwaarst
woog. Lubbers zei dat hij „verantwoordelijkheid genomen heeft".

Na zijn aanstelling is hij begonnen met de bedoeling om
meerderheidscoalities naast elkaar te leggen. Maar „een meerderheid" van de
fractievoorzitters gaf „mij geen ruimte om alternatieven te bespreken"
zolang een onderzoek naar een rechtse variant niet gedaan was. Lubbers heeft
de fractievoorzitters van CDA, VVD en PVV toen opgedragen om informeel te
praten en te rapporteren wat zij mogelijk achtten.

„Ik betreur het dat ik niet breed kon vergelijken, maar ik had het slechter
gevonden om de opdracht terug te geven." Lubbers heeft dat wel overwogen,
maar als niet zinvol beoordeeld omdat dan bij een andere informateur opnieuw
de roep zou volgen tot een onderzoek naar een rechtse coalitie. Dat is „een
repetitie die ik de majesteit niet aan wilde doen."

Het is nu aan VVD-voorzitter Ivo Opstelten, de nieuwe informateur die naar
verwachting vandaag of morgen wordt aangesteld door de koningin, om de
coalitie „verder te onderzoeken." „Het essentiële onderzoek begint nu. Ik
heb eigenlijk half werk gedaan," zei Lubbers.

Lubbers zei wel dat hij zijn conclusie om een rechtse coalitie te laten
onderzoeken al had getrokken nog vóór hij met D66-leider Pechtold had
gesproken. „Een meerderheid van de fractievoorzitters had daar toen al om
gevraagd", zei Lubbers op felle toon.

"

Lubbers zegt: "er is niemand bedonderd" !! ? !! Maar, hoe kan hij dat nou
weten ? Daar gaan anderen over namelijk.

"Ik heb eigenlijk half werk gedaan," zei Lubbers. "Klopt", zeg ik dan !! En
als Lubbers zegt: "„Ik betreur het dat ik niet breed kon vergelijken", dan
zeg ik, ".. en nu zit je de zaak te bedonderen, Lubbers" !! Je hebt er
namelijk alles aan gedaan om uit die positie weg te kunnen blijven. *Dat*
essentiele onderzoek wilde je zelf nu juist niet doen. Maar had de opdracht
teruggegeven !! En opnieuw: Het is aan anderen -  in dit geval  - de
majesteit, en aan haar om zelf te bepalen welke repetitie ze wil doen of
niet.

En dus opnieuw loopt Lubbers de zaak te bedonderen !!

Henk Elegeert