Minder hypotheek voor gezin

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Fri Apr 23 12:52:11 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoogervorst zou niet mijn favoriete buurman zijn, maar hij brengt toch
wel beweging in een markt die dat erg hard nodig heeft.
Als je vergelijkt met zijn voorgangers steekt hij wél gunstig af.

Groet / Cees

PS. Zelfs Zalm kwam niet ongeschonden langs hem, waar anderen géén
vuiltje in de lucht zagen hangen.

AFM maakt met kritiek op accountants weg vrij voor claims
http://www.accountingweb.nl/cgi-bin/item.cgi?id=201236

Het is volgens de AFM een puinhoop in de financiele sector. De onderkant
en middengroep functioneren (ver) onder de maat en de controle en/of het
toezicht door accountants is onvoldoende. Deze harde bewoordingen komen
op een buitengewoon slecht moment.

In het jaarverslag meldt de AFM het volgende:

"De AFM besteedde in 2009 veel aandacht aan verbetering van de kwaliteit
van het financieel advies. De maatschappelijke druk om te veranderen is
groot. De AFM streeft naar zichtbare verbetering van de advisering, het
deskundigheidsniveau en de kwaliteit van de bedrijfsvoering van
adviseurs en bemiddelaars.

Excellent
In 2009 heeft de AFM branchebrede controles uitgevoerd bij bemiddelaars
in financiële producten. Bij deze controles is het beeld bevestigd van
een onderkant die aangepakt moet worden, een grote middengroep die zich
aan het verbeteren is en een bovenkant die excellente adviezen geeft.

De controles hebben geleid tot een groot aantal normoverdragende
gesprekken, waarin de AFM mogelijkheden voor verbeteringen aan de orde
heeft gesteld. Ook zijn waar nodig nadere onderzoeken ingesteld.

Noodzaak
De noodzaak om de klantgerichtheid in de financiële sector te vergroten,
vergt niet alleen woorden maar vooral daden. Ondernemingen mogen alleen
passende provisie ontvangen en moeten daarom in veel gevallen hun
bedrijfsmodellen aanpassen. Ook omdat klanten hier om toenemende mate om
vragen. Productaanbieders (banken en verzekeraars) evalueren hun
productaanbod om zeker te stellen dat ze het klantbelang centraal stellen.

De hoogte en risico’s van pensioenen moeten transparanter worden. In het
toezicht op informatieverstrekking door pensioenfondsen concludeerde de
AFM dat die nog niet goed genoeg is. Ook de zorgplicht door
pensioenverzekeraars is nog niet altijd toereikend. De
pensioenadvisering aan het midden- en kleinbedrijf moet bovendien veel
beter. De AFM publiceerde onder meer een leidraad over dit speciefieke
onderwerp.

De specifieke focus die de AFM de afgelopen jaren legde op reclame en de
regelgeving die daarop van toepassing is, heeft er toe geleid dat de
markt weet dat de AFM informatieverstrekking serieus neemt en veelal
tijdig actie onderneemt om informatie te verbeteren.

Kwaliteit
De AFM hecht er veel waarde aan dat de kwaliteit van (financiële)
informatie op de kapitaalmarkten wordt verbeterd. Er is in 2009 veel
aandacht besteed aan de gevolgen van de kredietcrisis voor de financiële
verslaggeving en de rol van de accountant.

Op basis van onderzoek naar de accountantscontroles van financiële
ondernemingen concludeert de AFM dat accountants onvoldoende blijk
hebben gegeven van de vereiste professioneel-kritische instelling. Naar
aanleiding van deze bevindingen hebben accountantsorganisaties personele
en organisatorische maatregelen getroffen.

Daarnaast concentreerde het toezicht zich op de toelichtingen in de
financiële verslaggeving van beursgenoteerde ondernemingen. Deze
toelichtingen moeten substantieel beter zodat beleggers de financiële
posities en prestaties van ondernemingen beter kunnen inschatten."

Met name de disfunctioneren van accountants is een gevoelig punt. Veel
accountantskantoren zijn verwikkeld in procedures naar aanleiding van
falende controle. Miljoenenkostende controles blijken een wassen neus.
Waar eerder deze site in de afgelopen jaren de aandacht vroeg misstanden
in de sector sluit de AFM zich aan bij deze kritiek.

Deze uitspraak zal zeker worden gebruikt bij procedures die zijn
aangespannen dan wel zullen worden aangespannen.

AccountingWEB NL  23-Apr-2010
Categorieën:  Internationaal
Artikel 344