Brabant geeft vee voorrang boven burgers

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Fri Apr 16 10:25:19 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In Brabant kennelijk nog geen last van voorschrijdend inzicht.

Groet / Cees

PS. Opvallend genoeg staat bij bezuinigingen rijksbegroting Landbouw ook
op één na laatste plaats.

Woede in Staten over uitstel megastallen
http://www.bndestem.nl/
vrijdag 16 april 2010 | 08:26

EINDHOVEN - De provincie Noord-Brabant probeert de intensieve
veehouderij zo lang mogelijk vrij baan te geven en beschaamt het
vertrouwen van de burger.
Die harde conclusie trekt de oppositie in Provinciale Staten naar
aanleiding van de Verordening Ruimte, die volgende week wordt behandeld.

'Schandelijk' en 'ongehoord' reageren de partijen op de wijze waarop de
uitkomsten van het debat over het burgerinitiatief Megastallen-Nee zijn
verwerkt.

Op 19 maart werd besloten de groei van de intensieve veehouderij een
halt toe te roepen door de mogelijkheden voor nieuwbouw en uitbreiding
van bestaande veebedrijven stop te zetten. Nu blijkt dat de bouwstop pas
op 1 januari 2011 ingaat. 'Lopende zaken' waarvoor subsidies zijn
verleend, gronden zijn aangekocht of vergunningen zijn verleend, kunnen
doorgaan. "Ongelooflijk", zegt Aloysia Jetten van de Brabantse Partij.
"Dit is democratie van lik-me-vestje. De deur wordt weer op een kier
gezet." Ook John Arkes van coalitiepartij PvdA is verbaasd over de
uitzonderingen die GS nog willen toestaan. "Er is sprake van ten minste
vijftig lopende zaken. Dat is nogal wat. Het verbaast me dat een
milieuvergunning voldoende is. Dat is wel heel breed geïnterpreteerd."
"Dit druist tegen alle afspraken in.

"De provincie heeft in maart een voorbereidingsbesluit genomen om te
voorkomen dat er nog nieuwe megastallen bij zouden komen. Dat vind ik op
geen enkele manier terug in de Verordening Ruimte. Het begrip lopende
zaken geeft zo veel ruimte dat een beetje jurist er alle kanten mee op
kan", zegt Veerle Sleegers van de SP.