NSB-vergelijkingen

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Fri Apr 9 14:53:45 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2010/4/8 Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>:
> - anders dan de NSB is de PVV niet tegen de parlamentaire democratie,

Hmm, formeel wellicht niet, maar in zijn handelswijze laat hij weinig
tot geen respect voor het democratische systeem zien.

> - Wilders moet niks hebben van het (van het katholiek geinspireerde) corporatisme (met "vakbonden" voor vaders, moeders, ondernemers etc.),

Zijn flirt met de FNV (afgewezen) en zijn nadruk op het
maatschappelijk middenveld in zijn verkiezingspamflet doen anders
vermoeden.

> - Wilders ziet niks in iets als een "volksgemeenschap"(etnische bundeling),

Tuurlijk wel: Nederlandse antillen uit het koninkrijk en Vlaanderen
erin. En Turkije om etnische redenen uit de EU houden.

> - de PVV ageert nergens tegen homo's,

Niet de homos en de Joden zijn nu 'een bedreiging' voor onze
identiteit, maar de Moslims. De tijden veranderen, maar de ideologie
niet.

> - Wilders is voor meningsvrijheid, wil geen politieke beweging (behalve islamisme) uitsluiten,

Vrijheid van meningsuiting met uitzonderingen voor meningen die je
niet bevallen is geen vrijheid van meningsuiting.

> - NSB was tegen gelijkheid der seksen,

Zoals gezegd, tijden veranderen, ideologie niet.

> - de PVV is niet anti-semitisch (dus ook niet tegen "semieten" als Arabieren),

Dat was de NSB ook pas later, omdat de grote buitenlandse
broederpartij daar op aan drong. En Wilders laat zijn oor ook wel erg
hangen naar zijn buitenlandse 'broederpartijen', de neo-conservatieven
in de VS en de nationalisten in Israel. En die hebben ook zo hun
etnische vijanden...

> - NSB opteerde voor een beweging in uniformen, bij de PVV zelfs geen neiging tot paramilitaire organisatie,

Gelukkig nog niet inderdaad. Hoe lang houdt hij dat nog vol met een
achterban die staat te popelen. En die stadscommandos zijn inderdaad
een eerste handreiking aan die achterban.

> - de NSB had wel een grote buitenlandse "broer", etc.

Mijn voorspelling is dat in de komende kabinetsperiode, en als de
andere partijen slim zijn al tijdens deze campagne, de PVV wordt
ontmaskerd als satellietbeweging van de neo-conservatieven in de VS en
de extreem-nationalisten in Israel. Immers, Wilders is daar zo onnodig
vaak geweest de afgelopen jaren. En hij wil zijn financiele boeken
niet openen....

Dus zelfs de genoemde verschillen zijn nauwelijks verschillen. Het
belangrijkste verschil is gelukkig dat we inmiddels allemaal weten
waar dit soort bewegingen toe kunnen leiden. Hopelijk behoedt dat ons
voor succes van hem en zijn buitenlandse vriendjes.

Groeten,
Mark Giebels