Demolisme (was: NSB-vergelijkingen)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Apr 8 21:12:23 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik was destijds zo'n beetje de eerste in politiek Nederland die de term
populisme bezigde versus Fortuyn. Daarbij ging ik uit van de historie van
een werelddeel dat ik wat beter ken, met o.a. de vroegere beweging van Peron
die hier ook veel aandacht trok dankzij wijlen Prins B.

Hoofdkenmerk van populisme is dat men als partij zegt geen eigen programma
te hebben anders dan wat 'het volk' wil. De meerderheid. Een beweging staat
of valt met een charismatische leider. Populisten willen in de praktijk vaak
'hard' optreden, zijn vaak voor de doodstraf zijn. Vox populi.

Voor het forum is men 'neutraal', maar de meeste populisten zijn evenwel als
'rechts' te typeren en zoeken steun bij conservatieve ondernemers, heulen
met dito christenen etc. Zelfs de Venezolaanse ex-kolonel Chavez kan zich
niet aan de mix ontworstelen, ook al portretteert hij zich als sociaal etc.
Tegelijk is hij tegen persvrijheid, is hij anti-elitair en ziet hij
parlementaire democratie niet als kernactiviteit etc. Nationalisme lijkt een
constante.

De definitie in Wikipedia oogt weinig terzake.

hv,u
----