NSB-vergelijkingen

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Apr 8 09:07:37 CEST 2010

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Nog steeds populair bij gebrek aan meer creativiteit: een of andere extremist tot NSB-er benoemen. Een dergelijke blunder beging geloof ik toenmalig fractiechef D66, De Graaf, richting Pim Fortuyn (of Wilders).

Van de grote stapel las ik onlangs het boek "De NSB, ontstaan en opkomst (2009)", van de hand van Robin te Slaa en Edwin Klijn (Uitg. Boom). Ze keken ook naar de huidige ontwikkelingen:

- anders dan de NSB is de PVV niet tegen de parlamentaire democratie,
- Wilders moet niks hebben van het (van het katholiek geinspireerde) corporatisme (met "vakbonden" voor vaders, moeders, ondernemers etc.),
- Wilders ziet niks in iets als een "volksgemeenschap"(etnische bundeling),
- de PVV ageert nergens tegen homo's,
- Wilders is voor meningsvrijheid, wil geen politieke beweging (behalve islamisme) uitsluiten,
- NSB was tegen gelijkheid der seksen,
- de PVV is niet anti-semitisch (dus ook niet tegen "semieten" als Arabieren),
- NSB opteerde voor een beweging in uniformen, bij de PVV zelfs geen neiging tot paramilitaire organisatie,
- de NSB had wel een grote buitenlandse "broer", etc.

Kortom, een vergelijking tussen PVV en NSB lijkt onzinning. De enige punten van overeenkomst zijn het nationalisme en het weinig open leiderschap. Verder is de PVV een cocktail van links-rechts, zie het AOW-standpunt - iets wat de VVD in haar reclame tegen Wilders graag aankaart.

Mijn idee: misschien is het zinvol eindelijk eens een diepgaande studie te maken van links en rechts populisme. De babbels van de Graaf en Pechtold terzake populisme kunnen wat mij betreft in de ijskast. Het gaat hier niet eens om belediging, maar gewoon domheid. Trouwens, in de jaren 1970s werd D66 in PvdA-kringen zelf ook bestempeld tot rechts populisme, als de "Boerenpartij van Interlectueelen".

Henk Vreekamp, Utrecht