Is er uberhaupt wel sprake geweest van Staatsgeheimen?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Sep 30 08:30:35 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4945330/___Mijn_leven_is_verwoest___.html

" di 29 sep 2009
<http://app.readspeaker.com/cgi-bin/rsent?customerid=4317&lang=nl_nl&output=template&url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/article4945330.ece>
   'Mijn leven is verwoest'
HAARLEM -  "Dat mijn loyaliteit in twijfel wordt getrokken, doet
ongelooflijk veel pijn."

    <javascript:fotovenster("http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00660/Het_hoofdkantoor_va_660440d.jpg","Het%20hoofdkantoor%20van%20de%20AIVD.
","null ",200,133);> Het hoofdkantoor van de AIVD.

Hélène S., de 40-jarige senior-analist van de Algemene Inlichtingen- en
Veiligheidsdienst (AIVD) die wordt beschuldigd van het lekken van
staatsgeheimen naar De Telegraaf, heeft voor de rechtbank in Haarlem op deze
manier vol emotie haar vertwijfeling onder woorden gebracht.

*Vernedering*

"Ik heb geen woorden om de pijn, de vernedering en machteloosheid te
beschrijven", zei ze na een lange dag vol juridische schermutselingen
tijdens de eerste pro-formazitting, waar ze samen met partner en
oud-AIVD-agent Hans H. (48) voor de eerste keer als verdachte in het
openbaar verscheen.

Half juni is zij gearresteerd toen werd vermoed dat zij staatsgeheime
informatie had aangedragen waarop Telegraafjournaliste Jolande van der Graaf
twee artikelen had gebaseerd over het falen van de AIVD rond de oorlog in
Irak en over de verhoogde beveiliging van de dalai lama die Nederland
bezocht.

Hélène S. klonk bitter toen ze de Haarlemse rechters schilderde hoe zij op
18 juni 'uit mijn leven weggerukt' werd en hoe ze 'vol ongeloof en
verbijstering' in afzondering werd opgesloten. "Ik ben 35 keer verhoord,
geobserveerd door gedragsdeskundigen, en ik word geschetst als een loyale en
integere AIVD'ster met een smetteloze staat van dienst." De verdenking en
strafvervolging zijn in haar beleving alleen gebaseerd op
veronderstellingen. "Mijn leven is eenvoudigweg verwoest", zei ze. "Mijn
fantastische baan, waarin ik vanaf dag een mijn ziel en zaligheid heb
gelegd, dreig ik kwijt te raken." "Een maand geleden ben ik veertig geworden
in de cel", hield zij de rechtbank voor.

Het leven in het huis van bewaring in Breda ervaart ze als zeer zwaar: ze is
een vreemde eend in de bijt en moet zich staande zien te houden zonder haar
identiteit als AIVD-medewerkster prijs te geven.

"Ik heb nooit iets gedaan om de AIVD te beschadigen. Mijn loyaliteit staat
nog steeds overeind", bezwoer zij.

*Zoons*

Partner Hans H. zei dat hij langzamerhand moedeloos wordt door de
voortdurende voorlopige hechtenis. Hij legde er de nadruk op dat zijn zoons
van zestien en twaalf jaar het heel moeilijk hebben: "Zij hebben hun vader
gewoon nodig." Vanochtend beslist de rechtbank of de twee nog langer in
hechtenis blijven in afwachting van de inhoudelijke behandeling van hun
strafzaken. Advocaat mevr. mr. I. Weski bepleitte gisteren tevergeefs dat
officier van justitie mr. E. Harderwijk het recht om te vervolgen zou worden
ontnomen. Hij heeft volgens Weski nog altijd niet gezorgd voor een volledig
en betrouwbaar dossier en justitie borduurt in feite voort op een
niet-toetsbaar intern onderzoek van de geheime dienst.

Over maximaal drie maanden is er opnieuw een rechtszitting.

"

Is er uberhaupt wel sprake geweest van Staatsgeheimen?

Waaruit zou zulks moeten blijken?

M.a.w. wie is er werkelijk verantwoordelijk voor het onthullen van het
Staatsgeheim?

En waarom over de rug van de Dalai Lama?

Henk Elegeert