Over 'Klimaat' gesproken ... was Re: Klimaatweek: KNMI belazerde de kluit - temperaturen waren lager

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Sep 26 13:24:04 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 26 september 2009 11:22 schreef Dr. Marc-Alexander Fluks <
fluks at combidom.com> het volgende:

Bij mij weten is er niet
>  1 echte wetenschapper die in dat klimaatgedoe gelooft - het zijn alle-
>  maal tweederangs figuren die hun zakken hopen te vullen door rare dingen
>  te beweren. En ze willen *miljarden* (biljoenen, zelfs) van ons. Politici
>  spelen dit spel gewoon mee.

Erger, het is een onderdeel (geworden) van de huidige Bestuurscultuur ... in
bijgaand voorbeeld (zie verder) is het de welzijnskliek die de centjes moet
krijgen...  Niet om het probleem op te lossen, ben je gek. Over een poosje
hebben ze wel weer een andere groep op het oog die dan dienst kan doen als
trigger voor weer en opnieuw eenzelfde verhaal.

 Dit is nu die Vrijmetselarij waar ik het steeds over heb. Het is allemaal
> [...]
>  moeten we geloven dat 'de Mens' het 'Klimaat' aan het aantasten is. Maar
>  dat gaat dus niet over ons - mensen - maar over Herakles (Herakles leed
>  aan 'buien' - dat wil zeggen: aan epilepsie). 'Klimaat' staat eigenlijk
>  voor wat wij daar nog steeds in overdrachtelijke wijze onder verstaan: een
>  sfeer (een 'gezellig klimaat' op een feestje of zoiets). Is die Herakles
>  nog getrouwd met Hebe, Godin van de Eeuwige Jeugd (zeg maar: Duurzaam-
>  heid) ook... Je moet gewoon het verhaal zien, het truckje doorkrijgen.
>  Meer is het niet. Het is gewoon flauwekul.

Dit aspect van 'klimaat' had je nog niet meegenomen, maar sluit er
m.i.naadloos bij aan:

Dagblad de Limburger:

*Speech burgemeester Venray wekt beroering*

*Een toespraak van burgemeester Jos Waals van Venray, onlangs uitgesproken
tijdens een bijeenkomst van Kiwanisclub De Rooyse Ladies, heeft beroering
gewekt. Hij sprak daarbij onlangs over 'kut-Marokkanen'.

*
 Venray
Door Peter Heesen

Waals zei letterlijk dat Venray "last heeft van zo'n tachtig kut-Marokkanen
en -Kosovaren." Hij deed de uitlatingen afgelopen zaterdag tijdens een
bijeenkomst van Kiwanisclub De Rooyse Ladies. Net als andere aanwezigen
schrok ook president Christine Voorn van de vrouwelijke serviceclub van de
woordkeus. "Ho, wat gebeurt hier? dacht ik." Ze wil er nu geen woorden meer
aan vuilmaken. "De uitspraken komen voor rekening van de heer Waals."

Ze denkt dat de burgemeester bewust zijn woorden heeft gekozen om een
discussie los te maken over een kwestie die hem hoog zit: de overlast die
150 tot 200 probleemjongeren in Venray veroorzaken.

Daarnaast is er een harde kern van vooral Marokkanen en Kosovaren die zich
schuldig maakt aan zware criminaliteit. Waals vindt het vervelend dat zijn
speech is uitgelekt. "Mij was verzekerd dat het een besloten bijeenkomst
was."

De burgemeester biedt zijn excuses aan als mensen geschrokken zijn van zijn
woordkeus. "In de samenhang van mijn verhaal heb ik een groepering aangeduid
die ons zorgen baart. Het was niet mijn bedoeling mensen te choqueren." De
term kut-Marokkanen werd gemeengoed toen het tv-programma TweeVandaag in
maart 2002 een gesprek tussen de Amsterdamse burgemeester Job Cohen en
wethouder Rob Oudkerk uitzond. Naar aanleiding van het succes van Pim
Fortuyn bij de gemeenteraadsverkiezingen sprak Oudkerk over
'kut-Marokkanen'. Waarop Cohen benadrukte: '...ónze kut-Marokkanen' De term
kwam in de Van Dale als term voor jongeren van Marokkaanse afkomst die zich
schuldig maken aan (straat)criminaliteit en overlast.

Bij De Rooyse Ladies hield burgemeester Waals van Venray afgelopen zaterdag
een pleidooi om bij te dragen aan de oplossing van dit maatschappelijk
probleem. Waals: "Het motto van de De Rooyse Ladies is: dien de kinderen van
de wereld. De Kiwanisclub hoeft zich niet te beperken tot kleinschalige
projecten als kindervakantiewerk. Ze zou zich ook over een maatschappelijk
probleem kunnen ontfermen." In zijn ogen zou De Rooyse Ladies ook allochtone
vrouwen moeten opnemen. Door het rechtstreeks contact met de moeders van
(toekomstige) probleemjongeren kan hen besef van normen en waarden worden
bijgebracht. De Rooyse Ladies staat open voor vernieuwing en diversiteit,
maar beschouwt zich niet als de aangewezen club om dit probleem op te
lossen.

Mohammed Gazza, woordvoerder namens de Marokkaanse gemeenschap in Venray, is
'geschokt'. "Ik vind het spijtig dat burgemeester Waals dit soort termen
wenst te gebruiken."

Gepubliceerd op: 25.09.09
"

Dat zo'n man uberhaupt (nog) Burgemeester is ... totaal geen affiniteit met
wat er in het eigen dorp speelt, al meent hij zelf van wel. Dit
(onbehoorlijke) gedrag (van de hoogste gezagdrager) komt zelfs niet eens ter
sprake op de komende Raadsvergadering, wedden?

Geen wonder dat de Marokkaanse wethouder vroegtijdig uit dit college is
opgestapt.

Gisteren werd ik (van achteren) tijdens het boodschappen doen bekogeld met
(waarschijnlijk een fles drank. mijn jas was in elk geval nat), en even
daarna opzettelijk bijna omver gelopen vanuit een hoek die ik niet overzag.

Dat ie daar eens wat aan doet. En zonder die klimaat verziekende
opmerkingen.

E.e.a. overigens het gevolg van zijn optreden een paar jaar geleden, waar
hij zorg droeg voor een andere beeldvorming, en die nog steeds voortleeft.
Toen zouden, wat toen nog heette 'Lonsdale'  jongeren, een ruit in hebben
gegooid bij de (Tukse)Moskee. Maar niet dus. Van binnenuit, dat wel.
Complete onzin verhalen die voor 'waarheid' door moeten gaan ... en Media en
landelijke politiek, en zelfs Bestuur trappen er blindelings in. Zo ook
Verdonk, die er zelfs een partij - nou ja, wat daar voor door moet - voor
oprichte ...

Gevolg: dat ik nog steeds gestalkt wordt door een stel etttertjes die zich
aangemoedigd weten door deze Burgemeester, van eieren tot ruiten
(in)gooiende jongeren. Volgende week donderdag maar weer aangifte gaan doen
van dit voorval, al heeft het waarschijnlijk allemaal weinig tot zelfs geen
(enkele) zin ...

En zucht ... ook de (Ter Horst) termijn voor Burgemeesters is alweer van de
baan... Dit landje zit bestuurlijk volledig in de klem.

Wordt het niet eens hoogtijd voor een verfrissende, en ook echte,
democratie?

Want, het is de speech die voor beroering zorgt, niet het eronder liggende
werkelijk verhaal ... en aldus doet de Media (Dagblag de Liml...) haar duit
in het zakje.

Henk Elegeert