Piloot vlak voor pensioen opgepakt om 'dodenvluchten'

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Thu Sep 24 14:06:12 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is maar wat je pochen noemt.
En die onderzoeken aan Nederlandse kant liepen op niets uit.
Maar nu toch wel gearresteerd, in Spanje, op z'n laatste vlucht, met
vervangende piloot in de buurt.
Viva Justitia (de 'vrouwe' dan ;)

Groet / Cees

Marinevlieger gearresteerd 'dankzij Máxima'
ANP
Gepubliceerd op 24 september 2009 13:30, bijgewerkt op 24 september 2009
13:45

BUENOS AIRES -
De dinsdag in Spanje gearresteerde Nederlands-Argentijnse verkeersvlieger
Julio P. is bij de politie aangegeven door collega's na een discussie over
Jorge Zorreguieta, de Argentijnse vader van de Nederlandse prinses Máxima.
Dit berichtten donderdag enkele Argentijnse kranten.

Het blad Página 12 is erg verguld met de aanhouding van de voormalige
marinevlieger P. en dankt Máxima in een tussenkop: ‘Gracias, Máxima’.

Het dagblad La Nación meent dat P. zich als ‘vlieger des doods’ blootgaf
in een discussie met collega's in 2007 in restaurant Gado Gado op Bali.
Daar kwam het gesprek via prinses Máxima op de vermeende rol van haar
vader Jorge Rafael Zorreguieta tijdens de militaire dictatuur.

P. legde uit dat zijn gesprekspartners geen flauw idee hadden wat er zich
destijds afspeelde. Het was oorlog en aan beide zijden vielen doden,
volgens P. Toen vertelde hij volgens la Nación op deze Balinese avond dat
hij piloot was geweest bij de ‘vuelos de la muerte', vluchten waarmee
gedrogeerde politiek gevangenen in zee werden gegooid. Zijn collega's
verraadden hem, waarmee onderzoeken tegen P. van start gingen.

url:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1293895.ece/Marinevlieger_gearresteerd_dankzij_Maxima