'Oppositie toont gebrek aan lef'

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Sep 24 12:22:24 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.nu.nl/algemeen/2087556/oppositie-toont-gebrek-lef.html

"
'Oppositie toont gebrek aan lef'
Uitgegeven: 	23 september 2009

AMSTERDAM - Vicepremier André Rouvoet heeft een nare nasmaak aan de
Algemene Beschouwingen van vorige week overgehouden.

 Bekijk video

"Ik heb mensen hun verkiezingsprogramma uit 2006 voluit zien
verdedigen. Waarom heeft geen enkele oppositiefractie de moed gehad om
hun heilige huisjes open te stellen voor discussie? Ik vond het
politiek gebrek aan lef", aldus Rouvoet in een vraaggesprek met NU.nl.

Vooral de VVD en D66 krijgen stevige kritiek van de partijleider van
de ChristenUnie. "De inbreng van de VVD was niet alleen  zeer
partijpolitiek - wat  op zich  legitiem is - maar  ik vond het bovenal
economisch erg onverantwoord.

Rutte wil in 2010 al 5,5 miljard uit de economie halen. Dan weet je 1
ding zeker: je verlengt de krimp en verdiept de crisis."

Stimuleren

Het kabinet heeft voor 2010 ingezet op het stimuleren van economie via
investeringen en heeft 20 werkgroepen ingesteld die moeten becijferen
waar geld kan worden bespaard. Rouvoet verwacht dat er na 2011
structureel 35 miljard bezuinigd moet worden.

De commissies moeten komend voorjaar met hun voorstellen komen, waarna
 er ingrijpende budgettaire maatregelen zullen volgen als de economie
dat toelaat. Alle oppositiepartijen kraakten het instellen van de
werkgroepen.

Oude rapporten

"Dat de heer Pechtold met een stapel oude rapporten komt is leuk voor
op beeld. Maar zijn suggestie om er een nietje doorheen te slaan en
dat we dan de 35 miljard binnen hebben, is politiek en economisch zo
onverantwoord."

"Dan onderschat hij zo waarover we spreken. Het bedrag komt  ongeveer
overeen met het schrappen van  de uitgaven van de ministeries van
Buitenlandse Zaken, Ontwikkelingssamenwerking, Verkeer en Waterstaat
en Defensie bij elkaar. Rutte en Pechtold kwamen samen tot  15 miljard
aan bezuinigingen."

Afschuiven

Ook de suggestie van de oppositie dat het kabinet zijn
verantwoordelijkheden via het instellen van commissies afschuift,
verwerpt Rouvoet.

"Dit is de normale procedure voor dergelijke maatregelen. We hebben
een dergelijk grote operatie nog niet eerder meegemaakt. Het is onze
taak dit zorgvuldig en goed afgewogen te doen. Dat kan niet in een
namiddag."

Heilige huisjes

Nadat de coalitiepartijen eerder dit jaar een verhoging van de
AOW-leeftijd van 65 naar 67 bespreekbaar maakten, sneuvelen er de
komende tijd meer heilige huisjes.

"We stellen alles open voor discussie. De ChristenUnie heeft tijdens
de kabinetsformatie hard ingezet op de kindregelingen,
ontwikkelingssamenwerking en de aanrechtsubsidie, maar we laten nu
alles onderzoeken. Er zijn geen taboes meer. Zo staat het CDA open
voor discussie over de hypotheekrenteaftrek."

Ernst

Rouvoet heeft de indruk dat de oppositiepartijen de ernst van de
situatie onderschatten. "Als de bezuinigingen eenmaal in kaart zijn
gebracht, nemen wij mee wat verantwoord is in de begroting van 2011."

"Maar voor de middellange termijn moeten er nog vele keuzes worden
gemaakt. Ik vraag me af of VVD en D66 de moed hebben om keuzes te
maken die ze tot voor kort voor onmogelijk hielden. Wij hebben
aangetoond dat wij dat  wel durven"
"

Lekker puhh ...

Video is ook heel leuk ... :)
Weet niet of dit lukt:
---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----
<embed width="512" height="400"
flashvars="autostart=true&plugins=dart&preroll=http://ad.nl.doubleclick.net/pfadx/P4442.Nu.nl/Algemeen_preroll;sz=336x255&width=512&height=400&roadblocksize=234x60&file=http://media.nu.nl/m/m1czxv7ae8ao.flv"
allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" quality="high"
bgcolor="#000000" name="ply" id="ply" style=""
src="http://www.nuvideo.nl/flash/player/implayer.swf"
type="application/x-shockwave-flash"/>

"
'Oppositie toont gebrek aan lef'

André Rouvoet heeft een nare nasmaak aan de beschouwingen
overgehouden. "Ik heb mensen hun verkiezingsprogramma voluit zien
verdedigen".
"

Het zijn geen taboes ... maar is zeer onverantwoord ...  ze (VVD en
D66) komen samen niet eens aan de 10 of 15 miljard ... zo
verschrikkelijk odnerschat ... voorbeeld; Dhr Pechtold die met zo'n
stapel rapporten komt, en als we hier nu een nietje doorslaan, dan
zijn we er toch ... dat is Politiek, maar ook Economisch enorm
onverantwoord. ...  Dat hebben we op die manier nog niet eerder
meegemaakt ..

Komt dat zien, komt dat zien ... :) En zeg mij: welke geile griet zit
er hier intussen aan zijn grote teen te sabbelen. :))

Henk Elegeert