Klimaatwisseling nog dubieus?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Sep 21 22:04:12 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 20 september 2009 19:30 heeft Cees Binkhorst <ceesbink at xs4all.nl>
het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> De vraag was of het ijs zich terugtrekt.
> De satelliet gaat dat duidelijk meten.
> Hij meet bovendien hoe hoog het ijs boven water is, en het is dan een
> simpele berekening hoeveel onder water zit.
>
> Groet / Cees
>
> PS. Het wetenschappelijke antwoord 'waarom het ijs minder wordt' zal nog
> wel even op zich laten wachten. Maar het antwoord 'hoeveel' wordt wel
> gegeven.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2009/06/22/zon-zo-dood-als-een-pier/
"
Prof. dr. Kees de Jager reikt de hoofdprijs van de Nederlandse
Sterrenkunde Olympiade 2008 uit aan de 18-jarige Dejan Gajic.

Op de Klimatosoof is een interessant video-interview
(http://www.klimatosoof.nl/node/899)  te vinden dat Theo Richel,
webmaster van de Klimatosoof, heeft gehad met prof. Kees de Jager,
Nederlands internationaal bekendste astronoom.

Aan het commentaar van Theo Richel ontleen ik het volgende:

    Dat CO2 een effect heeft op het klimaat wordt door niemand
betwist, maar de afgelopen jaren is de temperatuur op aarde niet meer
gestegen en de hoeveelheid CO2 juist wel. Dat roept de vraag op of
niet andere factoren dan CO2 minstens zo belangrijk zijn. De zon
bijvoorbeeld. Die was tijdens de opwarming in de vorige eeuw veel
actiever dan in de duizenden jaren daarvoor, maar van die activiteit
is de laatste jaren weinig meer te bespeuren. De zon is in de woorden
van sterrenkundige Kees de Jager ‘zo dood als een pier’. Is het toeval
dat tegelijkertijd de opwarming lijkt te zijn gestopt? Professor de
Jager’s recente studies suggereren dat we de invloed van de zon
veronachtzaamd hebben, en dat de huidige ‘rust’ wel eens het begin van
een langdurige koudeperiode zou kunnen betekenen.
"

Dus: het ijs groeit zo weer aan, Cees. ;)

Henk Elegeert