Obama verzekert aanpak bankiersbonussen ....

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Sep 19 19:25:29 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 19 september 2009 18:38 heeft Cees Binkhorst <ceesbink at xs4all.nl>
het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Een van de oorzaken zijn de grote winsten die in de financiele sector
> worden gemaakt.
> In de USA werd 24% van alle winst in die financiele sector gemaakt. Dat is
> buitenproportioneel.
> Geld moet smeermiddel zijn, niet de grootste bron van winst.

Eens, Cees.

De overheid zou zelf zo'n bankier kunnen worden en verder alle
belastingen af kunnen schaffen. :) In zo'n geval nemen we directer de
beslissingen nodig voor herstel.

De keuze nu lijkt immers, laten we ons regeren (afpersen) door Banken,
of maken we zelf (de politiek) de nodige politieke keuzes. Bovendien,
politici willen herkozen worden en zullen geen stappen nemen die
werkelijk nodig zijn in het huidige disfunctionerende systeem.

Zie Balkenende die op zijn luie reet blijft zitten, en geen enkele
confrontatie aandurft, maar alles maar voor zich uit schuift. Zelf met
in begrip van een: 'ík was niet in vorm'. Een flagrante manipulaite,
een democratie onwaardig ... zie vooral hoe een ondemocratisch systeem
zichzelf hier moeiteloos verder verstrekt. Zonder inhoudelijk debat
... enfin, ik hoef het je niet uit te leggen ... maar Balkenende denk
door te kunnen gaan.

Waarom zou je zo'n laag ((bedrijfstak)financiele industrie) willen
handhaven als die dergelijke onverantwoorde risico's neemt?

Zie Enron, Lehman Bank, en anderen, (slechts de symbolen) en er is
nauwelijks iets veranderd. Geen maatregelen, geen regulatie, al wil
Obama daar nu kennelijk wel wat mee.

De zelfregulering vanuit de markt zelf is geen optie gebleken of tegen
(te) grote kosten, zelfs vijandig tegenover het systeem waarvan ze
afhankelijk zijn.

De revolutie zelf moet dus nog beginnen, Cees  ... :)

Wat bijvoorbeeld als je een (goed gereguleerd) kredietsysteem
implementeerd in de andere bedrijfstakken, dus los van de financiele?

Henk Elegeert