KMPG bijpraten door Borghouts&Pechtold

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Fri Sep 18 14:48:14 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Creatief ;)

Greot / Cees

KMPG laat zich bijpraten door Harry Borghouts

door Micha Kat

KPMG organiseert elk jaar een 'interne bijeenkomst' voor partners en
medewerkers waar deze worden 'bijgepraat over actuele ontwikkelingen' door
'externe sprekers'.

Dat antwoordt KPMG-woordvoerder Any Bellm op vragen van AccountingWEB naar
aanleiding van een publicatie in De Telegraaf van begin september over
zo'n bijeenkomst in het Zuid-Franse St. Paul de Vence, een bekend luxe
'kunstenaarsdorp' vlak bij de Cote d'Azur. Een van de sprekers daar was de
recent na een reeks financiële schandalen afgetreden commissaris van de
koningin Harry Borghouts.

Pechtold
Telegraaf-columnist Rob Hooglandt beschrijft hoe hij in een vliegtuig op
de terugweg van Nice naar Rotterdam een waar peloton bekende Nederlanders
aantreft onder wie Harry Borghouts, Alexander Pechtold, Ivo Opstelten en
Loek Hermans.

Hij maakte een praatje met Alexander Pechtold, die vertelde dat hij met al
die anderen te gast was geweest op een KPMG-congres in Saint
Paul-de-Vence. Het was hard werken geweest. "En ik ben maar één dagje naar
het strand geweest, hoor. Nou, nee, dat was het eigenlijk niet eens. Het
was maar een half dagje." Opvallend is dat Pechtold het KPMG-uitje
verzwijgt op zijn doorgaans zo accurate weblog. Om wat voor bijeenkomst
gaat het hier precies en wat deden al die bekende Nederlanders bij KPMG?

Geen commentaar
Andy Bellm wil liever niets over de bijeenkomst zeggen omdat deze 'intern'
is. Op de KPMG-website is er dan ook niets over te vinden. Het doel is
zoals gezegd dat KPMG' ers zich 'laten bijpraten over actuele
ontwikkelingen'. Waren de vier genoemde (ex)politici de enige 'externe
sprekers?'

Bellm: "Dat waren de belangrijkste. Daarnaast waren er misschien nog
interne sprekers. Ik was er zelf niet bij. Wel was iemand van onze Raad
van Bestuur aanwezig. Wie? dat ga ik u niet zeggen.."

Volgens Hooglandt waren er echter meer high-profile 'externen' aanwezig
want hij schrijft: "Ik herkende Alexander Pechtold. Ik herkende Loek
Hermans, Ivo Opstelten en Harry Borghouts. En ik herkende nog veel meer
deelnemers aan dit schoolreisje, waarbij het mij opviel dat velen zich
door hun wederhelften vergezeld wisten. Het was een oergezellige boel, al
leek het opeens iets minder gezellig te worden toen enkelen op hun beurt
míj herkenden. Een zekere schichtigheid leek zich zelf van hen meester te
maken."

Schoolreis
Wat was het onderwerp van het 'schoolreisje' van twee dagen? Bellm wil het
niet zeggen, net zomin als hij wil ingaan op eventuele vergoedingen voor
de 'externe sprekers'. Maar is het niet opvallend dat juist Borghouts is
uitgenodigd, een man wiens carrière wordt gekenmerkt door schandalen, die
politiek verantwoordelijk was voor een noodlottige provinciale belegging
van 78 mio Euro bij het IJslandse Landsbanki en die struikelde over een
schimmige 'bonnetjes-affaire'?

'Handel'
Hoe kan zo iemand de KPMG'ers nu een 'kwaliteitsimpuls' geven? Of is het
juist de bedoeling dat Borghouts de KPMG'ers 'bijpraat' over de vraag hoe
je zo risicovol mogelijk kunt beleggen en zo creatief mogelijk kunt omgaan
met 'bonnetjes', voor KPMG so wie so een traumatisch woord sinds de
'bonnetjes-affaire' rond Bram Peper (rond 2000) toen KPMG zo onder vuur
kwam te liggen?

Bellm: "Wij gaan u niets vertellen over ons uitnodigingsbeleid en ook niet
over de uitkomsten van deze bijeenkomst." Een jaar geleden maakte
Borghouts als lid van de raad van Toezicht van de IJsselmeerziekenhuizen
bekend dat KPMG een onderzoek ging doen naar het recordverlies van 7 mio
Euro over de eerste helft van dat jaar.

AccountingWEB NL  18-Sep-2009