Jeugdzorg heeft langetermijnbeleid nodig

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Sep 10 11:25:00 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"
Jeugdzorg heeft langetermijnbeleid nodig

Tom van Yperen, expert bij het Nederlands Jeugdinstituut, vindt dat er
een langetermijnbeleid moet komen voor de jeugdzorg. Hij waarschuwt
voor ondoordachte stelselwijzigingen en incidentele maatregelen zoals
nieuwe voorzieningen of het verschuiven van verantwoordelijkheden.
Daarmee reageert hij op de wachtlijstproblematiek in de jeugdzorg.

Volgens Van Yperen zijn er verschillende oorzaken voor de
wachtlijsten. Het jeugdzorgstelsel richt zich bijvoorbeeld nog te
weinig op preventie en zo vroeg mogelijk ingrijpen. Daarnaast is er
onvoldoende hulp voor jongeren met lichte problemen waardoor zij
gebruik moeten maken van zwaardere vormen van zorg.

Van Yperen vindt dat de meest voorkomende problemen onder kinderen en
jongeren het uitgangspunt moeten zijn voor de inrichting van het
stelsel. Het Nederlands Jeugdinstituut brengt deze problemen in kaart
en legt relevante kennis daarover vast in digitale dossiers, ook welke
preventie- en behandelprogramma's daarbij werken.
Meer informatie: www.nji.nl

Bron: Nederlands Jeugdinstituut
"

Ik vind dat ALLE voorkomende problemen onder kinderen en jongeren het
uitgangspunt moeten zijn voor de inrichting van het stelsel.
' De meest voorkomende'  vormt een al te discriminerende voorwaarde.
Dan moet je ook niet gaan zeuren over preventie !!
De logica ook ... Urgh ...

Dus ook die welke veroorzaakt worden door henzelf, de Raad voor de
Kinderbescherming, de Rechtelijk macht, de politiek etc, etc ...

Ik vind bovendien dat het vele malen transparanter zou moeten dan
thans het geval is. Kinderen moeten weten of ze een goede keuze maken
als zij hulp inroepen, en moeten er op kunnen rekenen dat ouder(s)
(zie Laura Dekker) het niet in kunnen zetten voor hun doeleinden !!

Verder vind ik dat er keuzes mogelijk moeten zijn met welke
(jeugd)zorg instlelling je zelf in zee (oeps) zou willen ...

Henk Elegeert