PVV+PvdA

Antid Oto aorta at HOME.NL
Wed Sep 9 12:47:29 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> 1. Dat Marx over de verzorgingsstaat zou hebben geschreven, lijkt mij
> erg recent...

Nee, hij heeft er niet over geschreven. Wat ik ook niet beweerde. In
zijn tijd waren de eerste rudimentaire vormen van de welfare state nog
niet zichtbaar. Later hebben Marxisten geprobeerd de welfare state te
verklaren als een instrument om de arbeidersklasse te disciplineren.
De centrale vraag, niet alleen vanuit het Marxisme, maar voor het hele
debat rondom de verzorgingsstaat is of, en en onder welke condities,
de klassenscheidingen en sociale ongelijkheid teniet gedaan kan worden
middels bourgeois democratie.

> 2. Dat (Mar) immigranten veel aan mantelzorg zouden doen, lijkt mij nog
> recenter nieuws. Uit het echt recente boek van journalist Toussaint (die
> vooral succesvogels en welzijnswerkers volgde) blijkt het enorme tegendeel.

Ken ik niet.

"Allochtone mantelzorgers overbelast (Bron: De Volkskrant, CMG 0306)
Veel allochtone mantelzorgers zijn ernstig overbelast. Zij staan er
vaak helemaal alleen voor. Ook weten zij niet dat er voorzieningen
zijn die hun taken kunnen verlichten. Zo blijkt uit het
onderzoeksrapport 'Er is geen vluchtstrook' van het Amsterdamse
Patiënten / Consumenten Platform (APCP).
Het Sociaal Cultureel Planbureau schat dat circa 2,4 miljoen
mantelzorgers langer dan drie maanden meer dan acht uur per week hulp
geven in Nederland. Er wordt vermoed dat hieronder verhoudingsgewijs
veel allochtonen zijn."
http://www.actizkleurrijkezorg.nl/smartsite.dws?ch=&id=108887

> 3. Vooringenomenheid, vooroordeel, komt vaak voort uit verdeel-en-heers
> politiek. Tegenover de gastarbeiders van destijds stonden de
> inboorlingen gewoon "positief"- weet je nog...

Was jij ook positief destijds in de jaren 60,70? Ik neem aan dat je
ondertussen al grijs geworden bent...