The rise of militant atheism

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Sep 9 00:54:21 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 8 september 2009 23:14 schreef Cees Binkhorst (ceesbink at xs4all.nl)
het volgende:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Da's wel heel kort door de bocht Henk.

Nou nee, lijkt me.

> In het algemeen IS (ook volgens mijn eigen observatie) het RESULTAAT van
> het onderwijs gegeven door religieuze organisaties beter dan het openbare
> onderwijs.

Hoe zijn we uberhaupt aan dit onderscheid gekomen, Cees? E.e.a. is
zelfs middels ruil- en koehandel in onze Grondwet terecht gekomen. In
dit verzuilde landje hebben verder die religieuzen ook kans gezien ook
minder kritische ouders aan zich te binden. Vaak ook bij gebrek aan
andere/betere keuzes. Daarvoor had men nu juist de inspecties, maar
die zijn er nog steeds niet ingeslaagd het niveau gelijk te trekken.
Hebben het nu zelfs te druk met die andere religie die nog niet op
niveau is.

Dit religieuze kabinet laat niets na om terug te keren naar de verzuiling...

> Nu de reden nog.

mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Maar ik zie nog steeds niet,
en heb ook werkelijk geen idee waar dit geleerde goed voor is ...
Opvoeding en africhting van de hond?

> Kan ook meer gemotiveerde leerlingen zijn ;)

Ja als je er meer hebt, omdat men de zuilen vooral in stand wenst te
houden, is de kans groter. En bijna allemaal met een zendelingen drang
waar niemand op zit te wachten. Kijk ook naar ons omroepbestel, Cees.
Idem.

Lees je die wel eens stukken van Ds-en die van universiteiten komen
uit de biblebelt ? Bedroevend kan ik je vertellen ...

> En/of meer/betere ouderlijke steun voor leerlingen.

Zuilen, Cees. Ons gr/christelijke landje heeft een broertje dood aan
andere ... Zo ook het openbare. Zitten daar ook niet de meeste zwarte
kindertjes, zoals we dergelijke scholen tegenwoordig noemen, op? Dus
als het waar is meer/betere ouderlijke steun, dan voornamelijk omdat
en die ouders merendeel autochtoon zijn, en ons systeem (dat duidelijk
niet deugd) beter kent, en daarnaast een hoger belang toekennen aan
onderwijs / het halen van een diploma ?

Vreemd toch dat een land dat ook internationaal op kennisniveau wil
scoren, zo beroerd met haar eigen onderwijssysteem omgaat?!!

Plasterk, gesteund door het onderwijs zelve geven aan dat het niet goed gaat.
Dat het niet goed gaat krijg ik ook bevestigd in kringen rondom mij ...

Tot voor kort konden ze zelfs op de docentenopleiding zelfs niet eens
rekenen!! Dan hebben we het nog niet eens over de opvoedkundige
kwaliteiten ... ach, en nog zoveel meer, bv. hoe gemeenten omgaan met
het onderwijs. Scholen die zelf opdraaien voor het onderhoud, etc etc
.. en waarvan je op je klompen kunt aanvoelen dat ze daar onvodoende
aandacht voor hebben. Wel weer met gevolgen voor de leerlingen, Cees.
En veelal die geen gr/christelijke achtergrond hebben, die 'toevallig'
wel weten (zuilen!!) wat gebouwen beheren inhoud.

Maar zelfs als het over leerlingen lijkt te gaan, gaat het eigenlijk
ergens anders over, nl. de ouders, de docenten die vinden dat er iets
met het kind aan de hand is, dat terwijl ...enfin.

Zie de casuistiek Laura Dekker, die als een schoolvoorbeeld kan gelden
over wat anderen een kind aan kunnen doen. Zelfs de Staat grijpt hier
in in het leven van een jonge volwassene met plannen voor haar eigen
toekomst, en plaatsen haar zelfs - ongegeneerd - onder toezicht.
Reden? Let op: ze weten het zelf niet !

Henk Elegeert