PVV+PvdA

Antid Oto aorta at HOME.NL
Tue Sep 8 10:51:46 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> Beste marxist,
>
> Marx draait zich in z'n graf om bij zoveel onzin.

Ik stel een provocerende vraag, Vreekamp hapt toe. Marx zou dezelfde
vraag gesteld hebben, als hij de kans gehad had om de verzorgingsstaat
te analyseren. Hij zou tot de conclusie zijn gekomen dat de
verzorgingsstaat niet houdbaar is onder het kapitalisme.

>Het gaat om een
> sociale groep en onderdeel van de arbeidersklasse waarvan een groot deel
> (via vakbonden en reorganiserende of faillerende werkgevers) of in de
> wao of de bijstand leeft. Dat is een negatief rendement, want de gelden
> hiervoor zijn opgebracht door de rest van de arbeidersklasse en
> ondernemers (die weer winst maken door arbeidskrachten in te huren).

Dat negatief rendement is maar hoe je het bekijkt. Velen
uitkeringsgerechtigden uit jouw sociale groep doen vrijwilligerswerk,
klussen bij of doen aan mantelzorg. Dat is ook (sociaal) rendement
voor de verzorgingsstaat.
(De business cycle van het fractionele reserve systeem is een veel
ernstiger probleem dan dit non-issue maar dat terzijde.)

> Dat
> racisme slaat trouwens op de PvdA die reageert met "we meten ook geen
> Friezen" (ophitsen tegen etnische minderheden). En,  zou het meten van
> de achterstand van vrouwen en jongeren ook al discriminatie zijn?

Dat meten in zijn algemeen stuit me tegen de borst. Waarom zou de
verzorgingsstaat de prestatie van bevolkingsgroepen moeten meten om
zijn eigen inefficiëntie onder het kapitalisme te kunnen waarborgen?

> Trouwens, multicult is in mijn optiek gewoon een vorm van Apartheid,
> verdeel en heers. Sterkte verder...

Die multiculturele apartheid van je heeft niets met verdeel en heers
politiek te maken maar alles met je vooringenomenheid. Wat meer
multiculturele solidariteit zou je sieren, maar ik vrees dat dit bij
jou tevergeefs te zoeken is.

Geen sterkte nodig dank je.

> Uw links-liberaal hvu

Volgens mij is er niets links aan je links-liberale multikul.
Prettige dag verder.