PVV+PvdA

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Sep 7 10:07:54 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

De formele antipoden PVV en PvdA groeien in feite steeds meer naar elkaar toe. Formeel zijn beide groeperingen elkaars tegenstander inzake migrantenpolitiek. De een is nationalistisch, de ander multicult. Maar op het punt van het rendement van de immigratie liggen de clubs in elkaars verlengde. Dat blijkt nu duidelijk bij de weigering van de regeringscoalitie Balkje-4 en haar eerst-verantwoordelijke PvdA-minister Van der Laan om PVV-kamervragen rond het rendement (en de kosten) uit te zoeken, omdat ook (parallel) het uitzoeken van het rendement van Friezen etc. niet zinvol zou zijn. De PvdA versterkt zo indirect en welbewust de positie van het PVV.

Wat is het geval? Dat rendement is volgens mij - ik zoek even in de gauwigheid - al minstens twee keer onderzocht. Ik vind uit 2000 een praatje van Pieter Lakeman: jaarlijks 10 miljard extra kosten boven de opbrengsten uit immigranten, asielzoekers en gezinsherenigers. En een twee jaar terug werd er een academisch onderzoek gepubliceerd dat ook een sterk negatief rendement aantoonde (heb niet gegoogeld o.i.d.). Volgens mij moet er dus in economenkringen al lang bekend zijn dat immigranten ons meer kosten dan opbrengen. Waarom heeft niemand in de PVV en PvdA het hier over?

Mijn wantrouwen in deze groeit: PVV en PvdA willen zich profileren ten koste van dezelfde sociale groep.

Henk Vreekamp, Utrecht