Moeder wil zeilster Laura niet laten gaan

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Sep 5 08:24:24 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.nu.nl/algemeen/2075764/moeder-wil-zeilster-laura-niet-laten-gaan.html

"
Moeder wil zeilster Laura niet laten gaan

WIJK BIJ DUURSTEDE - De moeder van de 13-jarige Laura Dekker wil niet dat
haar dochter op deze leeftijd solo rond de wereld zeilt.
© ANP

Dat stelt zij zaterdag in een interview in de Volkskrant. Het is de eerste
keer dat de moeder van Laura zich in de media uitlaat over de voornemens van
haar dochter.

''Als het aan mij ligt, zou ik Laura niet laten gaan. Klaar'', zegt Babs
Müller in de Volkskrant. ''Het breekt mijn hart dat ik hierdoor misschien
het contact met mijn dochter verlies.

Ik heb nog nooit in mijn leven zo'n moeilijk besluit moeten nemen. Maar ik
moet de gevolgen van mijn beslissing accepteren. Ik heb liever een levende
dochter die ik nooit meer zie, dan een dode dochter.''

Technisch

Müller denkt dat haar dochter de reis technisch aankan. ''Ze kan zeilen als
de duivel. Dat is het probleem niet.''

Maar ze ziet wel problemen in de derdewereldhavens en in de psychische druk
van het alleen zijn op zee. ''Het belangrijkste van alles is: in mijn ogen
is ze gewoon nog niet volwassen.''

Ook vraagt ze zich af of de reis wel Laura's eigen plan is en niet dat van
haar vader, waar Müller inmiddels van gescheiden is. ''Ik heb het idee dat
hij al jaren bezig is haar dit in te prenten.'' Laura woont sinds haar zesde
niet meer bij haar moeder.

Jeugdzorg

De kinderrechter stelde de puber voor een periode van twee maanden onder
toezicht van jeugdzorg. De Raad voor de Kinderbescherming spande de
rechtszaak aan omdat het volgens de raad onverantwoord is dat het meisje de
reis van twee jaar in haar eentje maakt.

De rechtbank deelt de vraagtekens bij Laura's vermogen om met extreme
omstandigheden om te gaan.

Onderzoeken

Half oktober moeten enkele onderzoeken naar de situatie en naar Laura zelf
zijn afgerond. De kinderbescherming moet concreet laten zien waarom Laura
volgens haar de reis niet zou moeten maken.

Ook heeft de kinderrechter een kinderpsycholoog aangesteld om de zeilster te
onderzoeken. Op basis van die onderzoeken bepaalt de kinderrechter eind
oktober of Laura langer onder toezicht van jeugdzorg blijft.

Laura

Laura vindt dat haar moeder ''voor haar beurt spreekt'' door zich in het
interview uit te laten over het voornemen van haar dochter.

''Wij willen niet dat deze hetze in de media wordt uitgevochten'', aldus de
zegsvrouw van Laura. ''We hebben alle begrip voor het standpunt van de
moeder. Maar ze kan in het onderzoek van de Kinderbescherming nog uitgebreid
haar verhaal doen. Het lijkt ons verstandiger als ze net als wij wacht op
wat gaat komen.''
© ANP
"

Op schaamteloze wijze worden de idee/plannen van Laura in ' Fatsoen moet je
doen land' nu gemangeld, en bemoeid iedereen zich (inhoudelijk)  met zaken
waar ze niets te zoeken hebben. We worden inmiddels zelfs ongewild getuige
van wat zich binnen de familie zelf afspeelt.

Tegen dergelijke schendingen (om als Kind zelf(standig), en intern tot een
oplossing zien te komen) treedt - gek genoeg - de Raad voor de
Kinderbescherming, en/of de Rechter dan weer niet op !!

Opnieuw, NIEMAND die voor de belangen van Laura op komt !! Ze wordt zelfs
blootgesteld aan onderzoek waartoe geen enkele aanleiding, of zelfs maar
rechtvaardiging voor bestaat !!

Bah ...

Zou je al vinden dat er vooraf iets getoetst moet worden, dan in geen enkel
geval op deze, werkelijk walgelijke, manier. Het is ronduit stuitend wat
Laura nu overkomt ...

Henk Elegeert