Coalitie kritisch over pensioenwet VVD en D66

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Sep 3 07:52:39 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 1 september 2009 20:34 schreef Fritz van Rikxoort
(fritz at rikxoort.demon.nl) het volgende:

> De gezinspartijen

CDA, CU, SGP, SP, GL, PvdA, vergeet ik er nog een, of een ten onrechte
in het rijtje opgenomen?

> hebben al tientallen jaren met hun klassieke partners, de
> grote oude vakbonden en werkgeversverenigingen, individualisering van
> pensioenrechten tegengehouden, formeel na ingrijpen uit Europese regels ook
> individueel want uitgesteld loon. Waarom? Om op kosten van alleenstaanden en
> gepensioneerden extra voordelen toe te kennen aan klassieke kostwinners.

Begrijp ik je goed, die draaien ook op voor de 'kostverliezers' (ik
bedoel: de partner van de premie betaler, de kostwinner, idd) ?

Veelal diegene achter het aanrecht. Een gesubsidieerde baan, in Nederland?
Dit beeld is juist, Fritz?

Een besluit te trouwen heeft direct gevolgen voor de rest van de maatschappij?
Die is direct daarin (in elk geval financieel, als ik je goed begrijp)
betrokken ook al heeft die geen enkele invloed op (afsluiten van) een
dergelijk huwelijk? Zelfs niet eens de keuze daar al dan niet in mee
te gaan/willen betalen?!

Dat nog even los van de gevolgen in geval van kinderen?

Individualisering van pensioenrechten, hoe zie je dat, Fritz? Wat is
daarin beter, eerlijker, of ... whatever ? Ik bedoel, wat is de
betekenis ervan voor elk individu? Waar rekent het mee af?

> Op
> hen pastte ook het best de dure eindloonregeling: een te hoog pensioen op
> basis van eindloon, bekostigd door alle werknemers die gemiddeld veel minder
> in loon stijgen.

Je mag als het ware nog even persoonlijk 'afrekenen'  met de
maatschappij, die je, en vaak ten onrechte, al op pensioen wil sturen?

> [...]
> ingrijpen vanuit Europese regels al lang gelijke rechten, idem
> deeltijdwerkers (voorheen was er indirecte discriminatie van vrouwen, die
> immers vaker in deeltijd werkten), is er vanwege kosten vaker een
> middelloonregeling (dus een verband tussen gedurende carriere gespaard
> uitgesteld loon en pensioen bij overlijden of pensioenering), zijn
> nabestaandenpensioenen vaker voor iegen rekening (zeker na 65e, tot die tijd
> betalen werkenemers in feite mee via risicopremie, of krijgen werknemers met
> al dan niet werkende partner in feite een hoger uitgesteld loon).

Een wat lastig verhaal, Fritz. Gaat over gelijke rechten, maar - op
punten - strijdig met gelijke plichten? Kortom: vormen van
discriminatie, of oneerlijke concurrentie ? Of politiek gesteggel?

Die nabestaanden, welke rol hebben die bij het bijeen brengen van de
premies? Hoe op of welke manier zitten die pensioenregeling?

Die middelloonregeling houdt in (in termen van deelname/premies)?

> Maar als gepensioneerden en slapende deelnemers die inmiddels elders werken
> althans wachten op hun pensionering medezeggenschap krijgen over hun
> uitgestelde loon, dan is het speeltje op hun kosten van vakbonden en
> werkgevers met hun bevriende gezinspartijen niet meer gratis te misbruiken
> op kosten van voorheen minderheidsgroepen.

Deze kan ik even niet goed volgen? Hoe zit dat precies?

> Gek genoeg is de traditionele
> achterban van kostwinners zonder werkende partner, die de gezinspartijen
> blijven verdedigen met hun klassieke bondgenoten, allang een minderheid:
> alleenstaanden en tweeverdieners (juist degenen die minder verdienen en
> mensen met kinderen moeten vaker beiden en meer uren werken) en de meeste
> mensen met kinderen schreeuwen om modernisering van hun dure uitgestelde
> loon dat pensioen heet.

Fritz, hoe zou dat eerlijker/beter kunnen?

Henk Elegeert