community-supported agriculture (CSA)

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Oct 19 10:43:53 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 18 oktober 2009 22:17 heeft Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Is gewoon in Nederland. Je hebt er geen idee van hoeveel (goede) wijn er
> tegenwoordig in Nederland geproduceerd wordt.

Ernst,

Heb even gekeken: 160, zag ik ... en veel meer dan ik dacht (een
tiental, ietsje meer), idd.

Proost ... ;)

Henk Elegeert

"
Goed Nederlands wijnjaar op komst

Door het droge en zonnige weer van vooral de laatste weken belooft het
een goed Nederlands wijnjaar te worden.

Wijnmakers in Nederland spreken van een mooie druivenoogst met een
hoog suikergehalte, zegt voorzitter Simon Crone van het
Wijngaardeniersgilde Nederland (WGN).

"Het is nu een uitzonderlijk goede oogst, omdat we zo vroeg konden
gaan plukken. Het suiker- en zuurgehalte is zeer goed, zodat we
gemiddeld twee weken eerder kunnen gaan plukken'', licht Crone toe.
Hoe hoger het suikergehalte, hoe hoger het alcoholpercentage.

Crone hoopt dat het weer de komende dagen goed blijft, want dat is
alleen maar beter voor de druiven. Op dit moment worden veel
wijngaarden in Nederland geoogst, maar wie wacht op meer zon en dat
ook krijgt, kan zich gelukkig prijzen, want dat maakt de kwaliteit van
de druif alleen maar beter.

Wie de nieuwe wijn wil proeven, moet nog even wachten. Witte wijnen
zijn pas in maart/april gereed om te drinken en rode wijn, afhankelijk
van de ligging op hout of een ander materiaal, een half jaar later.

Frisheid is op dit moment de trend in wijnland. Daar kan Nederland met
zijn koelere klimaat van profiteren. Die frisse wijnen zijn bekend
onder de productienaam 'cool climate winemaking'. Daarom worden er in
Peru nu wijngaarden aangelegd in de hoger gelegen Andes omdat het daar
frisser is dan in de lager geleden gebieden.

Het Wijngaardeniersgilde Nederland telt zeshonderd leden, van wie er
160 een commerciële wijngaard runnen. De resterende leden hebben een
hobbywijngaard, van honderd stokken groot tot een paar honderd
stokken.

BRON: ANP
"
http://www.agd.nl/1085409/Nieuws/Artikel/Goed-Nederlands-wijnjaar-op-komst.htm