DSB

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Oct 13 11:39:43 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ziehier de oogst van jaren ongebreideld liberalisme...!

Onzin. Wat hier gebeurd is heeft helemaal niets te maken met liberalisme
en marktwerking maar juist alles met overheidsingrijpen. De centrale bank
heeft jarenlang kunstmatig de rente laag gehouden. Dit stimuleert de
banken om onverantwoord uit te lenen. Er is een verplicht garantiestelsel
waardoor de Rabobank nu moet opdraaien voor de schade van Scheringa. Dit
spoort banken ook aan om risico's nemen, want ze lopen toch het risico om
mee te moeten betalen, dan kun je er maar beter eerst zelf geld aan
verdienen. Dit stelsel maakt ook dat mensen zelf niet meer opletten. De
centrale bank staat al jaren toe dat banken lange leningen financieren met
korte leningen of zelfs met betaalrekeningen. Dit brengt het risico van
een bank run met zich mee. Als het geld van betaalrekeningen gewoon keurig
in de kluis zit, is er niks aan de hand.

> Wanneer gaat die Nout Wellink eindelijk eens weg ? M'n hemel,
> wat heeft deze man een puinzooi gemaakt...

Juist. En dat heeft dus per definitie niks met liberalisme te maken.

> En dan die VVD'ers...  Eerst de burger zoveel mogelijk afpakken,

Pardon? De VVD de partij die de burger zoveel mogelijk afpakt? Dat doet me
denken aan een mooi verhaal van mijn vader. Toen een oudoom van me aan
zijn werkster (zo heette dat toen nog) vroeg op wie ze ging stemmen wist
ze dat nog niet. Maar ze wist in ieder geval al wel dat ze niet op Wiegel
ging stemmen, "die vuile communist". Jouw politiek inzicht is evident niet
veel groter dan het hare was.

> dan flink de eigen zakken vullen en vervolgens mogen de belasting-
> betalers de ontstane tekorten aanvullen waarbij de mensen met de
> laagste inkomens de banksaldo's van degenen met de hoge inkomens
> op 'het peil van voor de crisis' dienen te brengen.

Lage inkomens betalen geen belasting. Weer onzin.

> Uiteraard gaan
> de bonussen gewoon door.

De bonussen zijn slechts een symptoom. Het bankenkartel en de overheid
zijn het probleem. Daarom probeert men nu de symptomen te bestrijden, want
men is zelf medeschuldig aan de onderliggende oorzaak.

Gele D66'ers noemen dit 'Nieuwe Solida-
> riteit'.
>
> Dit tuig hoort in de gevangenis.
> Waarom is Pieter Lakeman de enige die z'n mond opendoet ?

Heel goed, heel goed. Dit is wat we nodig hebben, tucht van de markt. Iets
dat jarenlang is onderdrukt door het onzalige verbond van de overheid en
het bankenkartel.