D66 wil verlenging Afghanistan-missie

Thu Oct 8 11:26:46 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Bert Bakker <bertbakker7 at GMAIL.COM> forwarde deze stemverklaring,
> Maar de gebrekkige communicatie en inconsequente houding van het kabinet, is
> volgens mijn fractie geen reden voor de Kamer om zelf wel een voorschot te
> nemen op de inhoudelijke besluitvorming.
> De motie van de PvdA en ChristenUnie stelt voor wel een voorschot te nemen
> op die besluitvorming.

  [Bertus, bedankt]

  Okee, formele zaak dus.

  Probleem is dat het kabinet pas met een standpunt komt als de zaak
  in kannen en kruiken is (en dan gaat het dus door). Teneinde zulks
  tijdig te dwarsbomen komt de CU thans met deze motie. Als D66 geen
  verlenging wil, dient ze zich daarbij aan te sluiten lijkt mij. Nu
  kan het kabinet alsnog (zij het lastiger) de PvdA/CU fracties onder
  druk zetten om alsnog accoord te gaan met de verlenging. Als zoiets
  zou leiden tot een crisis dan kan ik het standpunt van D66 nog wel
  begrijpen - maar de PvdA/CU doen wat Balkenende en Verhagen willen,
  dan blijft alleen maar hangen dat D66 middels z'n stemgedrag daaraan
  heeft meegewerkt. Het is verstandiger dit soort spelletjes niet te
  spelen.

  Enfin, we zullen zien.