Iers referendum

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Oct 5 14:32:25 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 5 oktober 2009 00:10 schreef Karst de Jong <karstdejong at yahoo.co.uk> het
volgende:

> --- On Sun, 4/10/09, Henk Elegeert <hmje at home.nl> wrote:

> Zeg,

> Nee. Hier staat het hele verhaal:
> http://www.sbpost.ie/newsfeatures/how-lisbon-battle-was-won-44793.html

Karst,

Dat bevestigd m.i. precies mijn verhaal ...

"If there was a second referendum, Ganley said, there would be an even
bigger No vote. In Dublin, this was precisely what the government feared."

De Ieren zelf, die doen er niet toe ... Die werden 'bang' gemaakt, net als
hier overigens al bleek men hier daar juist niet van gediend te zijn. De
Britten durfden zelfs uberhaupt geen referendum meer aan in dat Europa van
de Burger. Nederland geen tweede ...

Londen Times: Nu kunnen we uit EU

[image: irelandref21]<http://weblogs.nrc.nl/europablog/files/2009/10/irelandref21.jpg>

Een land kan ook besluiten uit de Europese Unie te stappen, zo staat
in het Verdrag
van Lissabon<http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vhg2o6nswyzr>dat
de Ierse kiezers vrijdag hebben goedgekeurd. Daar moeten we nu maar
eens
goed over nadenken, schrijft William
Rees-Mogg<http://en.wikipedia.org/wiki/William_Rees-Mogg>,
een toonaangevend commentator, in een reactie op het Ierse
referendum<http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/columnists/william_rees_mogg/article6860965.ece>in
de Times.

Dat hele referendum was volgens hem onderdeel van een pan-Europese
samenzwering. Al schrijft de Irish Times schrijft in een
analyse<http://www.irishtimes.com/newspaper/ireland/2009/1003/1224255845871.html>
:

(T)he overwhelming majority of voters want Ireland to remain an outward
looking country at the heart of the European project, rather than retreating
back to an isolated position on the periphery. [...] (The) economic crisis
focused the minds of many voters on the importance of good relations with
our EU neighbours in order to restore the country’s prosperity.

Maar Rees-Mogg ziet dat anders. Hij vindt dat de Britten op dezelfde manier
naar het grotere plaatje moeten kijken. Er is nu ruimte voor een debat over
de vraag

…whether the benefits of belonging to a complex bureaucratic regional block
of ageing powers and declining economies outweigh the sacrifice of British
sovereignty.

De Labourregering durfde het Verdrag van Lissabon niet de inzet te maken van
een referendum. Maar lijkt de relatie tussen het Verenigd Koninkrijk en de
Europese Unie niet op een vastgelopen huwelijk? Het wordt tijd, schrijft
Rees-Mogg, voor twee vragen.

The first is, “Does Europe want Britain?” There are plenty of people in
Europe who believe in British influence but there are others who think that
the United Kingdom is an Anglo-Saxon cultural intruder into the real
European community, and that we will never change. The second question is,
“Does Britain want Europe?” Are there sufficient commercial and strategic
gains to compensate for the loss of sovereignty and the right to make our
own laws?

Voor Rees-Mogg zijn dit eigenlijk retorische vragen. Hij weet het antwoord
al:

Perhaps our relations with Europe would actually improve if we stopped
pretending to be Europeans.

 Dit verhaal is geplaatst op maandag 5 oktober 2009 om 11:46 uur. U kunt
reageren of trackbacken<http://weblogs.nrc.nl/europablog/2009/10/05/londen-times-nu-kunnen-we-weg-uit-europa/trackback/>vanaf
uw eigen site.

"

Maar, wat hebben de Ieren nu eigenlijk precies 'gewonnen' met hun 'Ja',
Karst ?
Werkgelegenheid? Bezoek van de Paus? Wat ... ?

Leuk: ;)
http://weblogs.nrc.nl/europablog/2009/10/02/guy-verhofstadt-in-ierse-pub/

" ... ge zuipt er (ala lambiekske) ne pint baai, en alles kumt goe." :)

Henk Elegeert