Slob: Balkenende moet blijven

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Oct 4 12:00:42 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 3 oktober 2009 21:58 schreef Glenn Mellonius <glenn at mellonius.eu> het
volgende:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Op Za, 3 oktober, 2009 4:22 pm schreef Henk Elegeert:
> <knip>
> <knip>
>
> Balkenende naar Brussel, Balkenende naar Brussel, je hoort dat steeds, tot
> mijn grote ergernis.

Glenn,

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/263520/2009/10/03/Naam-Balkenende-valt-steeds-vaker-als-kandidaat-EU-president.dhtml

"
Naam Balkenende valt steeds vaker als kandidaat 'EU-president'
  [image: Balkenende heeft vrijdag ontkend dat hij kandidaat is voor de
post. Foto ANP]
Balkenende heeft vrijdag ontkend dat hij kandidaat is voor de post. Foto ANP

DEN HAAG  - Nederland heeft met België en Luxemburg een soort profielschets
gemaakt van de toekomstige EU-president. Die moet het gewicht hebben van een
regeringsleider of staatshoofd.

De naam van premier Jan Peter Balkenende valt steeds vaker voor de
topfunctie, die ontstaat als het nieuwe EU-verdrag definitief is
goedgekeurd. Hij heeft vrijdag ontkend dat hij kandidaat is voor de post. In
de profielschets staat dat deze vaste voorzitter van de vergadering van de
Europese regeringsleiders de statuur moet hebben van een staatshoofd of
regeringsleider en aantoonbaar betrokken moet zijn bij de EU. Hij moet ook
kunnen en willen luisteren naar de lidstaten.

Minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen zal dit Beneluxvoorstel
maandag aanbieden aan huidig EU-voorzitter Zweden, liet zijn woordvoerster
zaterdag weten na het bekend worden van het Ierse 'ja' tegen het verdrag.
Dat doet hij samen met zijn Belgische en Luxemburgse collega's.

Het gaat om een praktische invulling van de nieuwe posten van EU-president
én de Hoge Vertegenwoordiger voor Buitenlands Beleid ''om geen tijd te
verliezen als zij in functie treden''. Verhagen stelt dat die nieuwe spelers
de ruimte krijgen om de belangen van de EU goed te behartigen terwijl de
lidstaten wel over belangrijke zaken kunnen blijven meepraten.  (ANP) "
"

Ze hebben kennelijk een profielschets gemaakt om Balkenende op te pimpen. :)
Of ziet Maxime op zijn positie

> Zijn er dan helemaal geen andere figuren ???????

Zeker, maar die passen niet in dat enge profiel. ;) Als er een rond loopt
die niet wil luisteren ...
Het Nederlandse "Nee" heeft ie zonder Nederland (al zal hijzelf wel weer
anders beweren) er in te kennen zo aangepast dat niemand er nog over heeft.

> En hoezo is hij er geknipt voor?

Jij ziet in hem ook niet echt iemand die: "...  het gewicht heeft van een
regeringsleider of staatshoofd.", Glenn?

Wat mij betreft: De man kan/wil niet eens verantwoording afleggen over zijn
daden. Rommelt zelf maar wat aan met 'fatsoen', en al doende ons ook in zijn
oorlogen, waarvan Afghanistan op duidelijk oneigenlijke gronden. Of wil ie
werkelijk de geschiedenisboeken in als de grondlegger van de Saffraan
verbouw aldaar? :)

En als ie er zelf niet uitkomt stuurt ie een Cie op je af ... die hem
voorziet van kennis, en stelt anderen daarbij op achterstand.

> Om ondanks uitdrukkelijk verbod toch
> weer Joods-Christelijk in een of andere preambule te willen plaatsen?

Ik zag pas dat hij steun krijgt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bitter_Lemon_%28tijdschrift%29
"
*Bitter Lemon* is een
conservatief<http://nl.wikipedia.org/wiki/Conservatief>genootschap dat
een tweemaandelijks, gelijknamig
tijdschrift <http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdschrift> uitgeeft. De
doelstellingen van Bitter Lemon zijn het conservatieve gedachtegoed
verspreiden in Nederland <http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland> en
Vlaanderen <http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaanderen>, en het verdedigen van
wat het genootschap noemt de
Avondlandcultuur<http://nl.wikipedia.org/wiki/Avondland>.
Tot voor kort noemde Bitter Lemon zich Open
Orthodoxie<http://nl.wikipedia.org/wiki/Open_Orthodoxie>,
maar met de lancering van het nieuwe
magazine<http://nl.wikipedia.org/wiki/Magazine>heeft het podium de
naam van het gelijknamige blad aangenomen. Bitter Lemon
heeft als ondertitel "magazine voor weerbare
burgers<http://nl.wikipedia.org/wiki/Burger>"
en hanteert soms het begrip "Bitter Lemon-conservatisme". Sedert 2008 is er
een nauwe samenwerking met het Vlaamse tijdschrift
Nucleus<http://nl.wikipedia.org/wiki/Nucleus_%28tijdschrift%29>
.

In Nederland is er een aantal politieke
forums<http://nl.wikipedia.org/wiki/Internetforum>waar Open Orthodoxie
afgedaan wordt als een
elitair <http://nl.wikipedia.org/wiki/Elitarisme>, christelijk-
fundamentalistisch
<http://nl.wikipedia.org/wiki/Fundamentalisme>gezelschap. Hoewel de
meeste leden van het genootschap traditioneel
christelijk zijn van zowel katholieke als protestantse afkomst, zijn er ook
atheïsten <http://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFst> en
agnosten<http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnost>bij Bitter Lemon
aangesloten. De meesten hechten, net als voorheen Alexis
de Tocqueville <http://nl.wikipedia.org/wiki/Alexis_de_Tocqueville>, veel
waarde aan godsdienst, in het bijzonder aan het christendom, als een
stabiliserende sociaal <http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal>-
maatschappelijke<http://nl.wikipedia.org/wiki/Maatschappij_%28sociologie%29>factor.
"

Henk Elegeert