Anker: ‘COC: blijf bellen’

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Oct 3 16:52:00 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Anker: ‘COC: blijf bellen’

Dit artikel komt voor in dossier:
Homoseksualiteit<http://www.nd.nl/dossiers/diversen/homoseksualiteit>

Geplaatst: 02 oktober 2009 18:45, laatste wijziging: 02 oktober 2009 18:54

door onze redacteur Gerard Beverdam

<http://www.nd.nl/images/library/pictures/00/6b/81/9c/3_ed94b923b5aeb40a21afb60e85645c9ab6194a93.jpg>

Ed Anker: ,,Juist degenen die beweren de homoseksuele docent te willen
beschermen tegen ontslag, creëren met hun grote woorden een onveilig
klimaat.'' |foto Nederlands Dagblad/Jaco Klamer
------------------------------

DEN HAAG - ChristenUnie-Kamerlid Ed Anker kijkt terug op een week waarin het
debat over christelijke scholen en homo's ,,vooral via krantenkoppen'' werd
gevoerd. Hij wil daarmee zeggen: ongenuanceerd. ,,Alsof de ChristenUnie een
partij is die homo's haat.''

'Christelijke school mag homo weren'. Ed Anker baalt van zulke krantenkoppen
en berichten in journaals. ,,Het geeft een beeld alsof scholen gewapend
klaar staan, om homo's maar vooral buiten de deur te houden.''

Verder kunnen ze volgens de ChristenUnie-parlementariër gemakkelijk de
indruk wekken dat hij een partij vertegenwoordigt die niets van homo's moet
hebben. De interne partijdiscussies van de afgelopen jaren hebben dat idee
ook beïnvloed, denkt Anker. ,,Ik krijg studenten journalistiek met een
camera aan mijn bureau, die me vragen of ik - wanneer ik kinderen zou hebben
- nog wel van m'n zoon zou houden als hij homoseksueel is. Het raakt me wel,
dat er soms blijkbaar zo over ons wordt gedacht.''

Het laatste wat hijzelf, zijn partij en zijn achterban moeten doen, vindt
Anker, is achterover leunen nu het kabinet de balans tussen grondrechten -
vooral die tussen het antidiscriminatiebeginsel en de vrijheden van
onderwijs en godsdienst - intact laat. ,,Ik ben tevreden met het
kabinetsbesluit dat nu naar buiten is gebracht. De betekenis daarvan is dat
scholen het recht houden een personeelsbeleid te voeren op basis van hun
identiteit. Dat was onze inzet; in die zin is het besluit winst voor de
ChristenUnie. Maar het onderwerp leent zich er niet voor juichend door de
wandelgangen te lopen. Veel belangrijker is dat we zorgen voor een veilig
schoolklimaat voor zowel leerlingen als leraren. Homoseksualiteit moet
bespreekbaar zijn. Ik ben eigenlijk wel trots op de manier waarop dat de
laatste tijd door veel christelijke scholen wordt opgepakt. Die ontwikkeling
moet vooral doorgaan.''

Een beeld dat volgens Anker ook door sommige van zijn collega's in de Tweede
Kamer in leven wordt gehouden, is dat het regelmatig voorkomt dat een leraar
vanwege een homorelatie wordt ontslagen. ,,Het personeelsbeleid van een
christelijke school is er echt niet op gericht mensen te ontslaan. Juist
degenen die telkens beweren de homoseksuele docent te willen beschermen
tegen ontslag, creëren met hun grote woorden een onveilig klimaat. Zij
schetsen een beeld dat niet klopt, maar wel angst aanjaagt. Want wat zo was
én zo blijft, is dat iemand enkel vanwege z'n homoseksualiteit geen baan mag
worden onthouden of mag worden ontslagen. In sporadische gevallen kan het
gebeuren dat levensstijl en identiteit zo ver uiteen gaan lopen, dat een
geloofwaardigheidsprobleem ontstaat. Dat betekent overigens nog steeds niet
dat zoiets in een groot conflict moet eindigen. Alleen als je er samen niet
meer uitkomt, is er de Algemene wet gelijke behandeling.''

Verder klopt het geschetste beeld niet, dat alle christelijke scholen homo's
weren. ,,Dat ligt heel verschillend'', weet Anker, die voor zijn partij het
woord voert over zowel onderwijs als homo-emancipatie. ,,Er zijn
christelijke scholen die deze mensen juist wel benoemen, en scholen die dat
niet doen. Maar daar begint het niet mee. Wat de ChristenUnie van het hele
proces rond de commissie-Cnossen (die een gedragscode voor de eigen politici
opstelde, red.) heeft geleerd, is dat het ongelofelijk belangrijk is dat je
met elkaar in gesprek gaat.''

[image: nd] *Het volledige artikel kunt u lezen in het Nederlands Dagblad
van zaterdag 3 oktober 2009. Vanaf zaterdag 3 oktober 2009 kunt u deze krant
kopen via de losse verkoop <http://www.nd.nl/service/losse_verkoop> of
de digitale
editie <http://www.nd.nl/service/abonneeservice/digitale-editie>.*

*"*

Zucht ... een geloofwaardigheidsprobleem

Henk Elegeert

**

*
*