Nog eens veertien dozen met stukken voor Spijkers

Marcel van Dalen m.dalen10 at CHELLO.NL
Sat Oct 3 08:56:13 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ede, 3 oktober 2009
Onderstaand een reactie van mij in Binnenlands Bestuur d.d. 3 april 2009.
Overigens zou in de dozen die deze week bij Fred Spijkers gebracht zijn, informatie zitten m.b.t. Van der Knaap? Het antwoord weet ik inmiddels!
Groet,
Marcèl van Dalen

De rol van Van der Knaap
03.04.09

Cees van der Knaap zegt dat zijn benoeming tot burgemeester in strikte vertrouwelijkheid is verlopen en dat het met andere vertrouwenscommissies de laatste tijd wel eens minder goed is verlopen. Wat hij in het interview echter niet zegt is dat ondergetekende, fractievoorzitter van D66 in Ede, niet werd toegelaten tot de vertrouwenscommissie.
Door middel van een amendement paste de gemeenteraad van Ede de verordening, die de vertrouwenscommissie regelt, aan. De fractievoorzitter van D66 was, volgens een meerderheid in de raad, te vaak te kritisch geweest in de afgelopen jaren en een lesje moest hem worden geleerd. De gemeenteraad in Ede heeft niet de code van vertrouwelijkheid losgelaten, neen, de gemeenteraad heeft de lokale democratie de nek omgedraaid door D66 te verbieden deel uit te maken van de vertrouwenscommissie.

Dan de rol van Cees van der Knaap als staatssecretaris van Defensie in de zaak van klokkenluider Fred Spijkers. Van der Knaap was niet louter dossierhouder, zoals hij meedeelt in het artikel; hij heeft zich actief bemoeid met het dossier. Tijdens (en ondanks) zijn staatssecretarisschap kwam de vaststellingsovereenkomst met Fred Spijkers tot stand. Die overeenkomst heeft hij ondertekend. Vervolgens heeft Van der Knaap, tegen de afspraken in van die overeenkomst, het gehele dossier-Spijkers in het Nationale Archief laten opbergen. Het dossier is niet toegankelijk, ook niet voor Spijkers zelf, en blijft tot vijftig jaar na de dood van Spijkers ontoegankelijk.

De heer Van der Knaap moet nu niet doen voorkomen dat hij verantwoording mocht afleggen in de Tweede Kamer. Met grote tegenzin heeft hij dat gedaan. Hij moest naar de Tweede Kamer en heeft vervolgens de uitvoering van de vaststellingsovereenkomst geheel gefrustreerd. Zijn opvolger Jack de Vries heeft inmiddels publiekelijk toegegeven dat in de periode Van der Knaap de kwestie-Spijkers niet is opgelost. Tot op heden is de zaak niet opgelost, en dat voornamelijk door de nog steeds voortdurende loopgravenoorlog vanuit het ministerie van Defensie, alwaar van 2002 tot en met december 2007 onder leiding van toenmalig staatssecretaris Cees van der Knaap de ambtelijke manschappen jegens Spijkers werden ingezet.

 Marcèl van Dalen, fractievoorzitter D66 Ede

Dit artikel is een reactie op het interview met Cees van der Knaap 'Tuchtscholen van Lubbers, zo gek nog niet' uit Binnenlands Bestuur 10 van 6 maart 2009.