Digital Agenda

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Sat Nov 28 15:45:37 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De 'journalist' Bart Dirks beoordeelt de commissieleden, zoals mijn
kinderen een computerspelletje beoordelen. Oftewel het is boeiend of het
'sucks' en het heeft ook met paplepels te maken.

Viviane Reding was commissioner 'Informatiemaatschappij en Media' en
deze omschrijving komt niet voor in de nieuwe commissie.
Volgens http://ec.europa.eu/commission_designate_2009-2014/index_en.htm
gaat Kroes 'Digital Agenda' doen en geen enkel ander commissielid heeft
een taak die daarmee overlapt.
Barroso voorkomt een directe vergelijking van de prestaties door de
herbenoeming?

Als je bedenkt wat de invoering van PC's en internet teweeg heeft
gebracht in de maatschappij, dan kun je 'Digital Agenda' toch niet licht
noemen. Die ontwikkeling dendert door, dus er is genoeg te doen.

In de nabije toekomst komt er duidelijkheid of kranten blijven bestaan,
en zo ja in welke vorm. Mij dunkt dat journalistieke vorm daarin ook
meespeelt?

Groet / Cees

Hoezo, een zware post voor Neelie?
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/4626/Hoezo_een_zware_post_voor_Neelie
de Haagse redactie, 25-11-2009 15:58

Vrijwel de hele Tweede Kamer jubelt dat ‘de sterke vrouw’ Neelie Kroes
in Brussel mag blijven. Het is haar gegund. Maar mogen we tevreden zijn?
Toen ik, tot zomer vorig jaar, correspondent was in Brussel, hanteerden
we met collega’s wel de ‘vijf minuten regel’. Alleen als een
persconferentie van een eurocommissaris na vijf minuten nog interessant
was, bleven we zitten.

Spitsuur
Want vooral op woensdagen kan het spitsuur zijn in de perszaal van de
Europese Commissie. Dan vergadert het dagelijks bestuur van de EU, zoals
in Nederland de ministerraad op vrijdag. Op die woensdagmiddagen zijn er
soms wel drie of vier persconferenties. Dat kan samen wel uren duren.

Voor sommige eurocommissarissen bleef je altijd zitten. Voor Olli Rehn
bijvoorbeeld, de Fin die over de uitbreiding met nieuwe lidstaten ging.
Voor Joaquín Almunia, de Spanjaard die over de begrotingstekorten en de
euro waakte. Voor de Italiaan Franco Frattini, later opgevolgd door de
Fransman Jacques Barrot, die over Justitie, Vrijheid en Veiligheid ging.

Boetes
En natuurlijk voor Neelie Kroes – niet omdat ze uit Nederland kwam, maar
omdat ze steevast boetes uitdeelde van tientallen miljoenen euro’s.
Pakte ze geen verboden kartel aan, dan wel monopolist Microsoft. Kroes
durfde evengoed Europese regeringen de wacht aan te zeggen, als ze
meende dat er teveel staatssteun ging naar een bedrijf dat toch niet
meer levensvatbaar was. Altijd weer spannend, altijd weer nieuws.

En dan had je Viviane Reding, de Luxemburgse eurocommissaris voor
Informatiemaatschappij en Media. Bij haar wist je op voorhand wel zo’n
beetje waar de persconferentie over zou gaan. Nu eens had ze een potje
geld voor Europese, dan weer kondigde ze een gedragsregel aan tegen
agressieve videogames.  Vaak haalden we de vijf minuten van de ‘vijf
minutenregel’ niet, en slopen we na drie minuten al weg bij de
persconferentie.

Mobiel
Het wapenfeit dat ze terecht op haar conto schrijft, is het terugdringen
van de ‘roaming’-tarieven: de torenhoge en onvoorspelbare bedragen die
je kwijt bent voor het gebruik van je mobiele telefoon in het
buitenland.

Toegegeven, die roaming-tarieven heeft Reding behoorlijk omlaag
gekregen.
Ik hoop voor Neelie Kroes dat mijn Brusselse collega’s wat langer naar
haar persconferenties blijven luisteren dan de beleefde vijf minuten
Maar dat verhaal heeft ze dan ook wel tien keer op persconferenties
verkocht. Zeker voorafgaand aan de zomervakantie, als de vakantiegangers
uit Brussel te horen kregen dat ze dankzij de Europese Commissie niet
voor verrassingen kwamen te staan bij hun mobiele telefoonrekening.

Jubel
Nu jubelt vrijwel de hele Tweede Kamer dat ‘de sterke vrouw’ Neelie
Kroes in Brussel mag blijven. Het is haar gegund. Maar mogen we tevreden
zijn? Kroes krijgt min of meer de portefeuille van Viviane Reding en o
ja, ze wordt vice-voorzitter. Barroso heeft vijf vice-voorzitters, en
dat lijkt eerder een troostprijs dan een vette vis.

Als het klopt dat premier Balkenende in Brussel eerst heeft gepleit voor
een zware post in de Europese Commissie, vervolgens de juiste kandidaat
wilde leveren en pas op de derde plaats naar partijpolitieke kleur keek,
dan vraag ik me maar een ding af: wat is er misgegaan?

Ik hoop voor Neelie Kroes dat mijn Brusselse collega’s wat langer naar
haar persconferenties blijven luisteren dan de beleefde vijf minuten.
Garanties zal ze daar op voorhand niet voor krijgen.

Bart Dirks