Oudjes D66 in opstand

Fri Nov 27 13:47:34 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Het Parool
Datum:  26 november 2009
Auteur: Ton Damen

Oudjes D66 in opstand
---------------------

AMSTERDAM - Ooit was het de bakermat van jong en hip D66. Nu is de
binnenstad van Amsterdam het brandpunt van een opstand der grijsaards
onder de Democraten, peetvader Hans van Mierlo (78) voorop.

'Stem op ervaring!' Met die dringende oproep proberen oudere en
prominente leden van D66 in stadsdeel Centrum hun afgeschreven genera-
tiegenoten Yellie Alkema (64) en Rick ten Have (60) in de deelraad te
houden.

De steunactie voor 'de oudjes', zoals de rondgestuurde e-mail in de
wandelgangen heet, is zwaar opgetuigd. Tot de ondertekenaars behoren
naast partijoprichter Van Mierlo ook oud-staatssecretaris Jacob
Kohnstamm (60), oud-wethouder Saskia Bruines (47), oud-senator Edo
Spier (83), oud-Tweede Kamerlid Minne Dijkstra (72) en oud-stadsdeel-
bestuurder Guido Frankfurther (46).

Het is voor het eerst dat Van Mierlo zich leent voor een voorkeursactie
van individuele partijleden die hoger op een kieslijst willen.

Op 1 juli won Gerrit Brunink (50), duodeelraadslid, met een stem
verschil de race om het lijsttrekkerschap van Alkema. Brunink en afde-
lingsvoorzitter Hans Korff (41) stelden in oktober de advies-kandidaten-
lijst op. Daarbij kwamen Alkema en Ten Have op de onverkiesbare plaatsen
dertien en twaalf terecht.

Alkema, die van een naar dertien duikelde, heeft daarop zelf 'het verzet
van 45-plussers' ontketend. 'Maar,' zegt ze nadrukkelijk, 'ik heb dat
gedaan op verzoek van anderen. Ik kreeg zo vreselijk veel telefoontjes
van boze partijgenoten, dat duidelijk was dat iets moest gebeuren. Ik
heb hen toen geholpen een manier te vinden om mij en Rick ten Have hoger
op de lijst te krijgen.'

Guido Frankfurther onderstreept namens de actievoerders de noodzaak van
historisch besef in de fractie. 'De kandidaatnummers een tot en met acht
zijn steengoed. Ze missen alleen dossierkennis.'

Hans Korff reageert bijna enthousiast op de actie: 'Ik ben blij dat Hans
van Mierlo zich met de stadsdeelpolitiek bemoeit. Dat mag iedereen doen.'
Ook Gerrit Brunink is laconiek: 'Wij hebben ruimte voor 'nieuw elan'
willen scheppen.'

De leden van D66 hebben nog tot 5 december de tijd om hun stem uit te
brengen voor de kandidatenlijst.

--------
(c) 2009 Het Parool