Boekestijn spreekt

Sat Nov 21 12:30:30 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 19-nov-2009, at 16:08, Bert Bakker wrote:

> [...]
> verantwoordelijkheid draagt
> voor alles wat ze zegt. Strikt genomen zouden Kamerleden die van de
> Koningin
> iets horen wat ze niet aanstaat, daarover opheldering moeten vragen
> aan
> Balkenende. Staat het ze dan nog steeds niet aan, dan moet hij
> aftreden.
> Dat staat om goede redenen in de Grondwet, het was de manier om de
> staatsrechtelijke macht die de Oranjes tot begin 19e eeuw hadden,
> af te
> schaffen, maar toch een monarchie te blijven.

Juist. Dus er zijn nu twee mogelijkheden:

a) de Koning zegt niet wat zij denkt
b) de Koning zegt wat zij denkt en de minister-president neemt hiervoor
de verantwoordelijkheid

Maar in dit geval wordt blijkbaar voor een derde mogelijkheid gekozen:
de Koning zegt wat zij denkt, maar de Kamerleden mogen hierover niets
zeggen.
Dat slaat natuurlijk nergens op.

Als Beatrix geen trammelant wil moet ze gewoon haar mond houden.
Dat is helemaal niets bijzonders; ik kan op een bedrijfsbijeenkomst ook
niet altijd zeggen wat ik werkelijk denk.

Het is toch van een achterlijkheid om te willen afdwingen dat je
toehoorders je opvattingen niet doorvertellen aan de pers?
De enige zin van deze bijeenkomsten is blijkbaar dat de Koning in het
geniep invloed probeert uit te oefenen op volksvertegenwoordigers.

> De vraag is of het van deze tijd is. Maar zo lang die Grondwet zo
> luidt, en
> zo lang dat de grondslagen zijn van onze parlementaire democratie,
> moeten de
> Kamerleden óf maar beter niet op schoolreisje naar de Majesteit
> gaan, óf
> berusten in geheimhouding.

Nee, de Kamerleden kunnen gerust bij Beatrix op bezoek gaan.
Beatrix is het die erin moet berusten dat ze niet kan zeggen wat ze
denkt.

Erik vdMb