Airbus verkoopt eerste A380 voor 840 passagiers

Cees Binkhorst ceesbink at XS4ALL.NL
Thu Nov 19 09:58:49 CET 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als je van 525 naar 840 zitplaatsen gaat, kun je er maar twee dingen mee
doen: 60+% meer winst maken of de prijs met 35% verlagen (en natuurlijk
mengvormen).
De concurrentie zal MOETEN volgen, anders worden ze weggevaagd.
De actie-radius gaf ik aan om het vlieggebied (concurrentiebereik) aan
te geven (nagenoeg wereldwijd).
De A380-800 is ontworpen voor ruim 8000nm, maar ik weet niet of ze dat
ook halen. Qua brandstof moet het lukken, want de 5000nm kunnen ze doen
met tanks iets meer dan 50% gevuld.

Boeing gaat hier nagenoeg buitenspel staan, dus er zullen wel
overheidsmaatregelen volgen om de concurrentie te beperken.
Boeing is op een haar na nu al bankroet en heeft de handen vol aan hun
droomvliegtuig. M.i. mede een gevolg van de nadruk op géén subsidies, en
daardoor geforceerde uitbesteding met catastrofale gevolgen.

Groet / Cees

PS. Het wordt interessant wat gaat gebeuren met business- en
first-class. Toch aparte vliegtuigen? Die zijn net allemaal onderuit
gegaan ;)