Garmanbozia: Atheistisch manifest

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat May 30 01:43:35 CEST 2009

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 27 mei 2009 10:53 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com> het volgende geschreven:
>  Henk Elegeert <hmje at HOME.NL>,

> Toevallig: ik wilde vandaag het een en ander opmerken over het 'Atheis-
> tisch manifest' door Herman Philipse... daar gaan we dan...
>
> Ik heb dat boek vorige week gelezen en dit viel eerlijk gezegd niet mee.
> Voornaamste punt van kritiek: het boek gaat in het geheel niet over het
> 'atheisme' en het is ook al weer geen 'manifest' - en da's wat raar ge-
> zien de titel.

Nou ja, zo raar is dat nu ook weer niet.

http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/dossiers/atheisme/article2770614.ece/Om_te_beginnen.html
"
Atheïsme betekent het ontkennen van het het bestaan van God, of de
bewijsbaarheid daarvan. (Theïsme is grieks voor geloof in god/goden, a
betekent zonder). Hoewel atheïstisch alleen wil zeggen dat je níet in
god gelooft, ... (rest van de dwaze redenering maar weggelaten hier)
"

Maar het gaat hier om het begrip ´Atheïsme´ dat hier een al te
simplistische uitleg mee krijgt van overduidelijk een gelovige.

Het geloof in god schuine streep goden, is het maken van een vergelijk
tussen appels en peren, niettemin zou de ´a´ zonder betekenen, maar
het ligt anders. Er is geen sprake van een ontkenning als je uitgaat
van een wereld zonder geloof, of (in) een god, of (in) goden. Dat is
een wereld waarin dat geen enkele betekenis heeft, en dus heeft het
geen totaal geen zin om a (zonder) te zijn, want uberhaupt geen thema
in dat geval.

Raar is wel dat Philipse e.a.  meegaan in iets dat geen bestaan heeft. ;)

> Philipse gebruik in zijn boek als argumenten 'Atheisme' en 'Rede' teneinde
> optimaal op religie af te geven.

Heb z´n boek weer te voorschijn gehaald, maar nog geen kans gezien het
opnieuw te lezen.
Dus eventuele rest volgt later ..

Henk Elegeert